Norsk e-handlare öppnar i Sverige – fälls direkt av RO

"Starkt självkritiska efter reaktionerna".

Norska Netthandelsgruppen, som driver nätbutikerna Comfyballs.no och Tights.no, har nu slagit upp en e-handel i Sverige. Via Comfyballs.se ska svenskarna få ta del av underklädesmärket med samma namn.

För att fira Sverige-öppningen så valde Netthandelsgruppen att locka svenskarna via lite Instagram-reklam. Detta mottogs dock inte väl av Sveriges Kvinnolobby, samt en privatperson, som valde att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen.

Annons

"Melonerna är starkt objektifierande"

Reklamombudsmannen förmedlar Sveriges Kvinnolobbys anmälan som alltså gäller den annons som ni kan se ovanför i artikelbilden:

- Sveriges Kvinnolobby anser att reklamen förmedlar en stereotyp, sexistisk och nedvärderande bild av kvinnor. Kvinnans ansiktsuttryck och melonerna som hon håller framför sina bröst är starkt objektifierande. Dessutom har varken kvinnan eller melonerna någon koppling till de marknadsförda herrkalsongerna, ska intresseorganisationen ha sagt.

"Ett misstag i de interna rutinerna"

Netthandelsgruppen håller med och förmedlar att de är starkt självkritiska efter de reaktioner man mottagit efter lanseringsreklamen i Sverige.

- Reklamen visades efter ett misstag i de interna rutinerna och annonsören har vidtagit åtgärder för att se till att det inte sker igen. Det fanns inte heller någon intention om att stöta sig med någon eller förmedla ett budskap med negativa stereotyper eller könsroller, skriver RO om Netthandelsgruppens uttalande.

Reklamombudsmannen fäller reklamen och pekar bland annat på hur kvinnan i annonsen framställs.

- Reklamombudsmannen konstaterar att kvinnan genom sin klädsel och pose med vattenmelonerna framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som ett sexobjekt har inte någon koppling till den marknadsförda prod­ukten herrkalsonger. Att kvinnan på bilden har på sig en tröja från annonsören ändrar inte bedömningen, konstaterar RO.

Annons