Ny E-boksajt ska utmana Adlibris och Dito

Schibsted Sverige, De oberoende och Piratförlaget går samman och startar en ny e-boksajt. Målet är att höja intresset för e-böcker och ta en ledande position på en växande marknad för digitala böcker.

De oberoende som är en grupp av oberoende bokförlag kommer tillsammans med Piratförlaget och Schibsted Sverige lansera en renodlad e-bokhandel. Målet är att bli marknadsledande på e-böcker och att samtliga svenska titlar som finns i digitalt format ska gå att köpa på sajten.

– Dito blir vår tydligaste konkurrent på kort sikt, men Adlibris kommer nog inte heller att släppa den här marknaden utan en kamp. Det kommer att bli en tuff, utmanande och kul resa, men vår laguppställning på ägarsidan ger oss de bästa förutsättningar, säger Steffen Gausemel Backe från Schibsted, tillförordnad vd för det nya bolaget.

Annons
Annons

Planerar att lansera innan julhandeln

Det var under sensommaren förra året som diskussionerna om en gemensam sajt kom på tal.
 De tre parterna äger en tredjedel av bolaget var, och med nätbokhandeln vill man driva e-boksmarknaden i Sverige framåt.

– Sverige ligger mycket väl till för att ta steget över till digital läsning, säger Robert Johnsson från förlagsgruppen De oberoende, som består av bokförlagen Alfabeta, Atlantis, Atlas, Brombergs, Ersatz, Historiska Media, Leopard, Lind & Co, Ordfront och Weyler förlag.

Tanken är att e-boksajten ska lanseras innan jul och sajten ska inrikta sig på den svenska marknaden. Förutom svenska e-böcker kommer det även att finnas böcker på engelska och i framtiden kan utbudet kompletteras med böcker på fler språk.

Vad den nya e-boksajten ska heta är ännu hemligt, men den kommer att innehålla titlar från samtliga förlag som ger ut digitala böcker. Distributionen kommer att ske både via Elib och Publit.


Källor: Svensk Bokhandel, Journalisten

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!