Ny app ska förenkla e-handeln – samlar paketen på ett ställe

DHL, och Bring i unikt samarbete med leverantören Unifaun.

Idag upplever många som handlar ofta på nätet att leveranser och logistik emellanåt lämnar en del övrigt att önska. Bland annat kan det vara svårt att ha koll på när ens paket kommer och vart man kan hämta ut dem. Den saken vill en ny app nu ändra på. 

Ska ge översikt över e-handlade paket

I appen Mina Paket är tanken att konsumenterna ska kunna få en översikt över vart alla deras e-handlade paket befinner sig, samt exempelvis vilka öppettider som gäller på det utlämningsställe där paketet hamnar. Även utlämningskod och kartfunktioner för att hitta till rätt ombud samt rating-funktioner ska finnas tillgängliga i appen.

Annons

Bakom idén ligger företaget Unifaun och med sig på tåget har de hittills fått DHL och Bring. 

- Unifaun har sedan länge ett nära samarbete med både e-handlare och transportörer. Genom att skapa appen Mina Paket har vi byggt en bro mellan dem och vill med den göra e-handlandet enklare och smidigare för slutkonsumenten, säger Martin Randel, VD på Unifaun, i ett pressmeddelande.

Ökat konsumentintresse för leveranser

Appen finns redan på marknaden, men har hittills inte marknadsförts, vilket det dock ska bli ändring på från och med idag. Och på Bring tror man att appen kommer att fylla en viktig funktion för de som e-handalr.

- Jag vågar påstå att e-handelskonsumenter idag är mer intresserade av leveranstid, leveransalternativ och översikt än vem som faktiskt utför leveransen. Att samla alla leveranser i en och samma digitala spårningslösning är ett smart sätt att möta detta, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör på Brings e-handelsdivision.

"Bidrar till fortsatt tillväxt för e-handeln"

Både transportörer och e-handlare kan ansluta sig till Mina Paket och appen är öppen för alla som vill vara med. Ju fler som ansluter sig, desto bättre kommer den att fungera, enligt skaparna.

På DHL tror man att den nya funktionen kommer att fortsätta att gynna e-handelns framtida tillväxt.

- Att göra leveransen så enkel och tydlig som möjligt för kunderna ligger helt i linje med det fokus vi har på konsumentdriven logistik. Appen gör det enklare att handla online, vilket förhoppningsvis också bidrar till fortsatt tillväxt för e-handeln, säger Jonas Lindell, Managing Director på DHL Parcel i Sverige.

Appen finns tillgänglig i App Store och Google Play.

Annons

Annons