Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Ett nytt varumärke som säljs i en helt ny ehandel. Så skulle man kunna beskriva Wangari Sthlm. Men man skulle också kunna skriva det som ett annorlunda affärsupplägg. Bolaget går nämligen redan från början ut med att det har ett tydligt syfte, och att delar av lönsamheten ska skänkas till ideella organisationer.

Wangari Sthlm säljer scarves gjorda av silke, vars mönster syftar till att fånga upp olika sociala behov i världen. Ambitionen är att koppla ihop de här problemen med modevärlden, och att använda en del av intäkterna till att vara med och arbeta mot problemet i fråga.

Annons
Annons

Samarbete mot tjuvjakt 

Den första kollektionen är exempelvis tänkt att uppmärksamma och bekämpa problemet med tjuvjakt.

- Den första kollektionen finns ute nu och heter Critically Endangered. Good cause-partner i denna lansering är Wildhood Foundation som grundats av Filippa Tarras-Wahlberg. Organisationen jobbar bland annat mot illegal trafficking och tjuvjakt av vilda djur i Afrika. De får marknadsföringsutrymme samt ekonomiska bidrag från försäljningen, vd:n Linda Häggkvist i ett pressmeddelande.

En av bolagets egendesignade scarves

"Framtidens konsumenter vill ta ansvar"

Linda Häggkvist, som har grundat märket tillsammans med sin bror Andreas Häggkvist, understryker att projektet inte handlar om välgörenhet, utan om just syftesdrivet företagande. En del av förtjänsten kommer att återinvesteras i bolagets tillväxt.

- Vi är drivna av visionen att använda vår kunskap och långa erfarenhet inom design, kommunikation och försäljning på ett sådant sätt att det gynnar dem som dagligen arbetar för en bättre framtid. Vi tror att framtidens konsumenter och varumärken verkligen vill ta aktivt ansvar för den här jorden och en hoppfull utveckling för alla, säger hon.

Nu är Wangari Sthlms e-handel öppen för beställningar. På sikt är bolagets förhoppning att Wangari Sthlm ska bli ett globalt varumärke.

- Vi vill att vår tillväxt ska bidra till hållbar social impact, genom att stötta ett maximalt antal ideella organisationer. Scarfen är inte bara vinterns viktigaste accessoar, utan en tidlös klassiker som känns lika värdefull att äga som att ge bort.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!