Ny marknadsplats ger bäst pris till den som väntar längst

Priset faller varje dag.

Den som gillar låga priser och dessutom är bra på att ha is i magen, kan mycket väl ha hittat en perfekt matchning i den nya marknadsplatsen CheapFriday.se. Varorna som finns på sajten faller i pris varje dag, och är dyrast på lördagen och billigast på fredagen. Den som handlar först får varan, men den som biter ihop och väntar ut prissänkningarna får alltså handla till ett lägre pris, det vill säga om varan fortfarande finns kvar.

"Lite som en tävling"

Enligt Cheap Friday tjänar både handlare och kunder på deras modell; kunderna får minst 15 procent i rabatt, och företagen får en plats att lägga upp erbjudanden på. Det ska vara kostnadsfritt för handlare att lägga upp varor på marknadsplatsen, men samtidigt ska allt som läggs upp alltså vara till rabatterat pris.

Annons
Annons

- Vi vill låta konsumenterna vara med och sätta priset. Det blir ett helt nytt sätt att e-handla på och lite som en tävling, eller gamification of shopping om man så vill, säger Cheap Fridays vd Per Johansson i ett pressmeddelande.

CheapFriday.se lanserades i maj, och har sedan dess sakta men säkert utökat både antalet handlare på sajten och mängden produkter som säljs.

– För oss är det viktigt att konsumenterna får många produkter att välja mellan, allt ifrån klassiska e-handelsvaror som kläder, inredning och elektronik men även andra typer av varor och tjänster som till exempel resor. Vi ser nu en snöbollseffekt där fler och fler företag vill ansluta sig till vår plattform och vi för samtal med en rad större företag, säger Per Johansson.

Har gått hem hos investerare

Cheap Fridays affärsmodell har inte bara gått hem hos kunder och e-handlare. Enligt pressmeddelandet har även affärsidén fått investerare att öppna plånboken. Företaget avslöjar dock inte vem som har gått in med pengar eller hur stora summor det rör sig om.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!