Ny teknik kan förändra hur vi shoppar på nätet

Google- och Alibaba-backade techföretaget Magic Leap har släppt ett nytt videoklipp som visar hur deras teknik kan göra det möjligt för nätkunder att se varorna i sitt eget hem innan de trycker på köpknappen.

Ingen verkar veta exakt vad det Florida-baserade och hemlighetsfulla techföretaget Magic Leap egentligen gör. De flesta verkar dock överens om att det är något väldigt häftigt och företaget har lockat till sig nästan 1,4 miljarder dollar riskkapital från bland annat jättar som Google och Alibaba.

Enligt de uppgifter som sipprat ut jobbar bolaget på en form av mjukvara och ett headset/glasögon för förstärkt verklighet (augmented reality) till underhållningsindustrin. Något som ska göra det möjligt att projicera olika typer av virtuella föremål som svävar fritt i luften.

Annons
Annons

Och det här är en teknik som mycket väl skulle kunna användas inom flera branscher, som till exempel inom e-handeln. I alla fall om man ska tro det senaste filmklippet som bolaget nu publicerat, skriver Mashable.

En tredimensionell projicering

I klippet, som släpptes i tisdags, visar Magic Leap upp sitt system i kontorsmiljö och hur det skulle kunna vara användbart för en vanlig datoranvändare. Förutom att användaren kan läsa text och mail samt kolla på video ”i luften” med hjälp av glasögonen, visar klippet en tredimensionell projicering av Mount Everest.

Och det är den typen av projiceringar som skulle kunna komma e-handeln till gagn enligt vissa. Till exempel kan någon som ska köpa ett par skor online, istället för att se dem på en platt skärm, välja att kolla lite närmare på skorna som en snurrande och tredimensionell produkt på sitt skrivbord.

Troligtvis ligger det en bra bit in i framtiden då Magic Leap fortfarande inte släppt sin första produkt men klart är att en rad storfräsare anser att bolaget har något spännande på gång. Att Alibaba är intresserade känns inte som ett långskott då de själva nyligen inrättat ett nytt forskningslabb, vid namn GnomeMagic Lab, som bland annat ska bygga upp världens största produktgalleri med 3D-bilder så att kunderna kan se produkterna från olika vinklar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!