Superautomatiserad och algoritmbaserad försäljning via mobilen, med hjälp av hundratals miljoner dollar spenderade på Facebook-annonsering - det är Wish:s melodi. Nu sträcker dock shoppingappen ut en hand i den analoga världen, via det nya programmet Wish Local som smyglanserats i början av året.
LÄS ÄVEN: Wish är på väg att ta in nära 2,8 miljarder
Den nya tjänstens slogan är "delta i framtidens detaljhandels-partnerskap". Wish vill förstås sälja in tjänsten som något nytt och sexigt men den är inte långt ifrån den ombudsmodell som PostNord jobbat med i många år. En modell som inte är standard i många andra länder, där man istället ofta jobbar med hemleverans.
Bekräftat: Redan live i Europa
Wish, som säljer väldigt billiga produkter, vill förstås vara kostnadseffektivt och nu satsar man på att dra igång Wish Local för att bland annat snabba upp leveranserna.
Den första Wish Pickup, som själva ombudsdelen heter, ser ut att ha hamnat i Miami i USA. Det finns även ett tyskt, ett franskt och ett italienskt pressmeddelande så företaget vill uppenbarligen också sälja in Wish Local till butiker i dessa länder. Något som bekräftas av Wish när Ehandel.se ber om mer information.
- I dag är vi live med Wish Local i Berlin, Amsterdam och i flera städer i Frankrike, säger Håvard Stjernen, Nordenchef för Wish.
Har du någon information om när tjänsten kommer till Sverige?
- Wish Local är ett betaprogram som vi har startat i utvalda städer i Europa. Vi letar just nu efter lokala partners för att testa detta koncept i Sverige.
Malmö, Göteborg och Stockholm
Svenska butiker i Malmö, Göteborg och Stockholm ska redan idag kunna ansöka om att få bli ett Wish-ombud. På tjänstens sida, som faktiskt är översatt till svenska av företaget, så beskriver Wish upplägget så här:
"Som Wish Local partner kommer din butik att vara en hämtningsplats för Wish online beställningar. Du kan också lokalisera bästsäljande Wish-produkter, sälja din egen inventering på Wish och erbjuda erbjudanden i butikerna för att locka till fler kunder till din butik".
Man vill alltså även att butikerna ska lägga ut sitt eget sortiment på Wish. Precis som med PostNord så beror ersättningen butiken får, per utlämnat paket, bland annat på hur bra läge den har.
Lagerhålla bästsäljare på Wish
Shoppingappen visar även i denna nya tjänst att de tänker "mobile first". Butiker som väljer att hoppa på programmet får nämligen en mobiltelefon skickad till sig med en speciell app som ska agera central för allt som har med Wish Local att göra. Hela processen med inskanning av paket och utlämning av produkter sker genom att skanna streck- och QR-koder med mobiltelefonen.
- Wish har 500 miljoner användare globalt, varje dag har vi miljontals aktiva användare som handlar i städer runt om i världen. Vi har en unikt position att driva fottrafik in i dessa butiker från vår app, via Wish Local. Genom Wish Local kan butikerna lagerhålla våra bästsäljare, där användare kan hämta produkten samma dag som den beställts via appen. Butiken får därmed extra fottrafik till sin lokal och tjänar dessutom pengar på de paket som hämtas. Därtill kan partnerbutiker också lägga till sitt eget utbud på Wish och göra det tillgänglig för att hämtas av Wish-användare, säger Håvard Stjernen.