Ny undersökning: Svenskar vill inte betala för hemleverans

"Låga nivåer jämfört med andra länder i Europa".

Att beställa mat på nätet har blivit allt mer populärt, men inte i den grad som man skulle kunna tro. Flera nätmatbutiker och andra butiker som kopplar på en e-handel till sin affär klagar på att det är svårt att gå runt och göra sin webbutik lönsam. Senast igår skrev vi exempelvis om att Ica anpassar sin organisation till e-handeln på olika sätt, för att locka fler Ica-butiker till att koppla på en nätbutik. Men majoriteten av butikerna känner sig ändå osäkra. 

För några månader sedan skrev vi även om att branschorganisationen Svensk Digital Handel redovisade deras årliga rapport om "Digital Mathandel". Där förutspådde man att sju procent av e-handeln i Sverige skulle representeras av mat såld på nätet, jämfört med 1,6 procent 2017. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-mathandeln "mycket liten" jämfört med andra länder

Så vad är det egentligen som händer? Nätmatbutikerna har svårt att bli lönsamma, men intresset för att handla mat på nätet växer starkt. 

Fyra av tio 

En förklaring till detta är bristande betalningsvilja för hemleverans. Enligt en ny undersökning som YouGov tagit fram på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint, framgår det att svenskar helst inte vill betala för hemleverans av nätmat.

Fyra av tio svenskar som handlat mat regelbundet på nätet eller testat någon enstaka gång, uppger att de skulle fortsätta handla mat på nätet om de slapp betala för hemleveransen. 

– Jag är inte förvånad. Studier visar att svensken generellt inte är beredd att betala för hemleverans och det kan helt klart vara en faktor som bromsat tillväxten för nätmat i Sverige. Tillväxten här har visserligen varit hög, men vi ligger fortfarande på relativt sett låga nivåer jämfört med många andra länder i Europa, säger Svetlana Kolesova, som forskar på svensk dagligvaruhandel vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Retail Studies, i ett pressmeddelande.

Hämta var, när och hur du vill

Leveranser kostar, men ingen vill helst stå för den kostanden. Därför har dagligvaruhandeln börjat med flexiblare lösningar som olika click and collect-alternativ eller hämtskåp med kyl- och frysutrymmen. 

– Det är tydligt att vi nu går mot ’Hämta var du vill, när du vill och hur du vill’. Det är en spännande tid för logistikbranschen, med klart fokus på flexibilitet för slutkonsumenten, kommenterar Sven Calissendorff, vd på StrongPoint Sverige.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!