Nya framsteg i H&M:s globala utrullning av e-handeln

Ökade omsättningen med tio procent.

I dag rapporterar H&M sina siffror från det första kvartalet, och det är en positiv bild som visas upp. Totalt sett har koncernens omsättning ökat med tio procent till 51 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster landade samtidigt på drygt en miljard kronor, vilket är något lägre än de 1,26 miljarder som uppnåddes under samma månader förra året.

Bland kvartalets höjdpunkter lyfter H&M fram att företaget har genomfört en lyckad övergång gällande onlineplattformen i Tyskland.

Annons

- Nu är samtliga marknader på den nya onlineplattformen. För våra kunder på den tyska marknaden innebär det till exempel snabbare och flexiblare leveranser och en förbättrad integration mellan våra fysiska butiker och onlinebutiken.

Planerar e-handelssatsning i Indien

I rapporten framgår det tydligt att H&M har gjort, och fortsätter att göra, stora satsningar inom just e-handeln. Senare i år kommer företagets märke exempelvis att lanseras på de indiska plattformarna Myntra och Jabong, och även andra länder uppges stå på tur för e-handelslansering.

- Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som den globala utrullningen av online fortsätter. Idag finns H&M online på 47 marknader och under 2019 tillkommer Mexiko samt även Egypten som öppnar via franchise.

På det stora hela är H&M:s vd Karl-Johan Persson nöjd med starten av året, även om onlinesatsningen i Tyskland bidrog till en del kostnader för bolaget.

- Vårt pågående förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar. Vi hade en bra försäljningsutveckling både i butik och online på många marknader, till exempel i Sverige där vi växte med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta, kommenterar han.

Annons