Nylanserade Sportlala tar in 6 miljoner i riskkapital

Sportlala, en shoppingklubb för sport- och fritidsprodukter på nätet, siktar på nordisk expansion med färskt kapital.

Sportlala använder sig av en affärsmodell som till viss del kan liknas vid merförsäljningskanalen Fyndiq. Flera gånger i veckan lägger man ut nya, tidsbestämda kampanjer med ett begränsat antal produkter från tillverkare och leverantörer, som säljs till kraftigt rabatterade priser, upp till 70 procent av ordinarie pris.

För att kunna handla måste man som kund vara medlem och när en kampanj avslutas beställs varorna direkt från tillverkaren i en enda jätteorder. Något som enligt företagets vd, Viktor Sellman, är en stor fördel gentemot många andra e-handlare.

Annons

– Vi packar bara om grejerna hos oss eftersom vi bara tar in det antal varor som har beställts. Eftersom vi aldrig riskerar att inte sälja allt kan vi sänka priset rejält. Den enda risken vi tar är egentligen returer, eftersom vi äger själva produkten och hanterar köpet, säger Viktor Sellman i en intervju med Breakit.

Nordisk expansion nästa

Utöver att man slipper ligga på stora lager har företaget utvecklat ett eget system som automatiserar processen med att lägga upp produktdata på sajten. Något som innebär att man snabbt kan få upp nya produkter och sparar mycket tid, men också kan hålla nere personalstyrkan.

Nu meddelar Breakit att det Göteborgsbaserade e-handelsbolaget plockar in 6 miljoner kronor i riskkapital från det norska riskkapitalbolaget Milla Invest, Chalmers Ventures och riskkapitalbolaget Aggregate Media.

– Pengarna vi har tagit in blir i stort sett rent expansionskapital. I början på nästa år kommer vi att satsa på Danmark först och sedan Norge och Finland, säger Viktor Sellman.

Annons