Nytt e-handelssystem ska fixa virtuella frakter och ombud

Från fraktkassa till ny generations TA-system.

E-handelsleverantören Ingrid, tidigare känd som Shipwallet, lanserar ett nytt fraktsystem för e-handlare. Det handlar om ett så kallat TA-system som ska hjälpa e-handlarna med admninistrationen av frakten.

LÄS ÄVEN: Shipwallet byter namn - köpte domän för 300 000

Annons

Från början ville företaget göra det lätt för e-handlarna att ha många olika fraktleverantörer i kassan och att erbjuda ett fullständigt system för frakthantering är förstås ett naturligt nästa steg.

- Traditionella TA-system är ofta utvecklade för att administrera frakt från större bolag, exempelvis ett centrallager till en butik eller ett annat lager och har ofta fokus på B2B-frakter där effektivitet och pris är de drivande faktorerna, skriver Ingrid i ett pressmeddelande.

Enligt företaget ska det vara en ny generation av TA-system som man nu lanserar.

- Konsumenternas ökande förväntningar och explosionen av sista-milen tjänster gör att det ställs helt nya krav på flexibla och e-handelsanpassade system för att boka, avisera och följa upp frakter, säger Piotr Zaleski, vd och grundare av Ingrid.com.

"Aggregeras till virtuella frakttjänster"

Systemet ska vara molnbaserat och det har tagits fram tillsammans med befintliga kunder som Adlibris, Apoteket, Campadre och Ur&Penn. Skillnaden mot tidigare system verkar bland annat ligga i hur slutresultatet presenteras mot kunden.

​- Genom Ingrids TA-system kan frakttjänster aggregeras till virtuella frakttjänster​ som är enkla att presentera för kund och möjliggör samleveranser med exempelvis mat. E-handlaren kan beskriva en tjänst som hemleverans och bakom denna beskrivning väljer Ingrids logik ut det bästa och mest kostnadseffektiva alternativet vid den sekunden som frakten faktiskt skall bokas, beskriver företaget det nya systemet.

Det ska även gå att skapa vad Ingrid kallar “virtuella ombud”.

- Egna virtuella ombud kan ​skapas på valfria ställen som exempelvis butiker. E-handlare kan därmed aggregera paket till sina butiker och sedan låta lokala fraktleverantörer som cykelbud ta hand om "sista milen"-leveransen. För konsument har ett enkelt och tydligt löfte varit en hemleverans och kan nu även erbjudas att hämta upp produkten i butik, förklarar företaget.

Annons

"Ofta en destruktiv kundupplevelse"

Genom en integration till Ingrids system så ska e-handlare få tillgång till 200 fraktbolag och deras tjänster. Systemet sägs just nu vara live hos kunderna Adlibris, Apoteket och Ur&Penn.

- Leveranser är idag ofta en destruktiv kundupplevelse. Nu vill Ingrid vända det till en konkurrensfördel som bygger varumärke och lojalitet. För starka retail-varumärken som Apoteket med en väl utbyggd butikskedja men med hög konkurrens online är det extra viktigt att förbättra kundupplevelsen, säger Piotr Zaleski.

Annons