Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Modeföretaget Carlings har tagit fram vad som ska vara världens helt första digitala klädkollektion. Ja, du läste rätt.

Kollektionen, som har fått namnet Neo-EX, består inte av fysiska plagg utan endast av digitala kläder som kan bäras i den digitala världen. För att marknadsföra "plaggen" har Carlings tagit hjälp av influencern "Perl.www", som också bara existerar digitalt.

Annons
Annons

Skickar in en bild på sig själv

Det har dock inte hindrat henne från att bygga ett omfattande nätverk - i skrivande stund har Perl.www, som på sin profilsida beskriver sig själv som "born and raised in the Internet", 11 700 följare. Om de är digitala, fysiska eller bägge delar, låter vi dock vara osagt. 

Carlings digitala modekollektion ska ha tagits fram av 3D-designers, eller "digitala skräddare", som de kallas i det här fallet. Köpet sker via Carlings e-handel och går i korthet ut på att kunden skickar in en bild på sig själv, varpå Carlings ser till att klä personen på bilden med det nyinköpta plagget. 

Lämnar inget avtryck på miljön

Sedan står det kunden fritt att visa upp sig i det nya plagget så mycket som hon eller han vill, genom att dela med sig av bilden på till exempel Instagram.

- Kollektionen Neo-EX möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön, skriver Carlings i ett pressmeddelande.

"Intresset har varit fantastiskt stort"

Kollektionen, som enligt Carlings bara ska finnas i en begränsad upplaga, består av totalt 19 produkter som alla ligger i prisspannet 100 till 300 kronor. Företaget meddelar att alla intäkter från kollektionen kommer att skänkas till organisationen WaterAid.

- Produktionen är begränsad eftersom varje plagg designas individuellt och anpassas till varje kund. Därav har vi ett limiterat antal släpp per dag och i går sålde vi slut. Intresset har faktiskt varit fantastiskt stort och vi räknar med att sälja slut varje dag så länge projektet pågår, skriver Carlings vd Ronny Mikalsen i ett mejl till Ehandel.se.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!