Nytt samarbete ska hjälpa Helishopter att lyfta

Helishopter, sajten för ”social shopping” har funnits i beta ett tag, men nu är det dags för en officiell lansering. För att nå målet, att bli sajten ”där shopping börjar”, inleder Helishopter nu ett samarbete med Tradedoubler. Något som ska se till att fler använder Helishopter för shopping.

Det är nästan exakt ett år sedan vi skrev om Helishopter för första gången. En sajt inriktad mot social shopping grundat av it-entreprenören Andreas Hassellöf och bankchefen Jan Dinkelspiel. Enkelt uttryckt är Helishopter ett socialt nätverk för shopping där användarna skall inspirera och hjälpa varandra samt diskutera potentiella köp.

– Det är som en mix mellan Pricerunner och Facebook som kombinerar inspiration för shopping med att vara en startpunkt för shoppandet. Man kan diskutera köpet med sina vänner innan man genomför det då plattformen är kopplad till Facebook, säger James Pember, head of business development på Helishopter till tidningen Resumé.

Annons

Och efter att ha utvecklat plattformen under ett par år, är det nu dags för lansering. Då passar man även på att inleda ett samarbete med Tradedoubler, något man hoppas ska bidra till att fler använder Helishopter för shopping.

– Genom att jobba med Helishopter expanderar vi e-handelsmodellen för våra kunder ut i sociala medier med målet att omvandla kundernas engagemang till köp, säger Nils Lindhe, Regional Director Nordics, Tradedoubler.

Åtta procents konvertering

Helishopters mål är att bli ”där shopping börjar”, och dit ska man nå genom att ge intelligenta produktrekommendationer och på riktigt koppla samman shopping med sociala medier.

– För att lyckas inom vad som kallas ”social shopping” måste man ha rätt sammanhang. Människor går inte till Facebook för att köpa saker, de går dit för att interagera med sina vänner. Man går till helt andra webbplatser för att shoppa och det är i den kategorin Helishopter hör hemma, säger Helishopters VD Andreas Hassellöf.

Och under den tid som Helishopter har funnits i beta, ska plattformen ha genererat konverteringsgrader på över åtta procent.

– Åtta procents konverteringsfrekvens i detta tidiga skede är väldigt lovande för Helishopter. Det är helt klart över snittet för sociala shoppingsiter och vi ser fram emot att se hur det utvecklas när de expanderar till en bredare publik, säger Nils Lindhe.

Källa: Press, Resumé

Annons
Annons