Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

Två vänner från Nynäshamn, Jacob von Matern och Petter Zachrisson, vill skaka om friluftsbranschen med sitt nya varumärke Norra. Jacob von Matern ska vara designern i duon, och han har tidigare jobbat för Haglöfs, medan Petter Zachrisson ska vara e-handelsexperten.

Tanken är att Norra ska vara ett online-only varumärke och en egen e-handel är på väg att lanseras.

Annons
Annons

- Vi har tröttnat på att bra och kvalitativa produkter med miljötänk alltid kostar orimligt mycket. Vi vill ändra på detta genom att ta fram funktionella kläder och utrustning från noggrant utvalda och hållbara material, och sälja direkt till konsument, utan några mellanhänder, via e-handel, säger Petter Zachrisson till Ehandel.se

Kickstarter sen e-handel

Innan företaget öppnar sin nätbutik så är dock planen att ta deras första produkt, som är en friluftsbyxa, till Kickstarter.

- För närvarande arbetar vi med den första produkten, en friluftsbyxa i högsta kvalitet som vi kallar för "Ljung". Planen är att lansera den via crowdfunding-plattformen Kickstarter.com inom kort. Nästa steg är att öppna upp vår webbshop, säger Petter Zachrisson.

Norra ska se sig själva som ett renodlat e-handelsföretag och genom att kapa mellanhänder och sälja direkt till kund så hoppas man kunna erbjuda hög kvalitet till lågt pris. Ljung ska vara en klassisk friluftsbyxa i stretch, ekologisk bomull och återvunnen polyester.

- Norra kommer att erbjuda sin byxa till ett pris på 1195 kronor, vilket är betydligt mindre än vad konsumenter idag behöver betala för en likvärdig byxa, skriver företaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!