Nytt trygghetsmärke för EU – del av Trygg E-handel

Distanshandelsorganisationen EMOTA, European Multi-channel and Online Trade Association, lanserar nu ett eget trygghetsmärke kopplat till Trygg E-handel.

Det nya trygghetsmärket, European Trust Mark, skall visas tillsammans med ett godkänt nationellt trygghetsmärke och då Svensk Digital Handel är med i kommitten för det nya europeiska märket talar vi förstås om Trygg E-handel för svenska e-handlare.

Denna lansering sker samtidigt som marknaden i Sverige för traditionella trygghetsmärken, som inte gör mycket mer än certifierar butiker, stagnerat. Svenska konsumenterna är numera trygga med att handla på nätet och vi har fått flera konkurrenter till Trygg E-handel som Trustpilot, Storebadge och Reco E-handel. Aktörer som alla försöker göra mer än att bara erbjuda en logotyp och en certifiering.

Annons
Annons

Ett alternativ till Trygg E-handel har sedan starten även varit märket Certifierad E-handel, som ofta använts av de som inte kan få Trygg E-handel eller inte velat betala för det.

Har inte utvecklats

Trygg E-handel hade tidigt möjligheten att bli något mer än bara en logotyp eftersom det är en del av distanshandelsorganisationen Svensk Digital Handel. Men detta har inte införlivats och trygghetsmärket har inte utvecklats på flera år, vilket har ställt många e-handlare frågande till dess egentliga nytta.

Johan Eriksson, Utvecklingsansvarig på Svensk Digital Handel, som även sitter i kommitten för det nya europeiska trygghetsmärket meddelar dock att Trygg E-handel 2.0 är på väg. I år utlovas nya funktioner och redan till hösten kan de se dagens ljus. Nu i dagarna har men även putsat på sajten för Trygg E-handel vilket dock inte lär trösta de e-handlare som tycker certifieringen stått stilla.

Trygg E-handlare får loggan direkt

En positiv utveckling för de som idag har Trygg E-handel är att man automatiskt får tillgång till European Trust Mark. Du ska som medlem i Trygg E-handel inte behöva betala något för att få tillgång till det nya EU-märket utan det är bara att slänga upp logotypen på exempelvis en engelskspråkig version av din nätbutik.

EMOTA:s nya trygghetsmärke börjar samtidigt om där Trygg E-handel startade och har förstås stora möjligheter om e-handlare ställer sig bakom märket och att det utvecklas och blir mer än bara en logotyp som man betalar för.

Många e-handlares vy av trygghetsmärken har de senaste åren gått ifrån att vara något bra till något som endast kostar pengar. Med detta sagt så är Europa fortfarande inte en enhetlig marknad och ett trygghetsmärke, med substans bakom, har förmodligen en plats inom europeisk näthandel.

Johan Eriksson berättar att EMOTA:s nya märke utvecklats i dialog med EU-kommissionen och att det är en del av harmoniseringen av den inre marknaden. En punkt som EU jobbar med och som skapat både positiva och negativa förslag enligt många e-handlare.

Fler EU-märken på väg?

Samtidigt meddelar e-handelsveteranen Sïmon Saneback, som är delaktig i Storebadge, att en annan distanshandelsorganisation, Ecommerce Europe, kommer lansera sitt eget trygghetsmärke inom kort.

Annons
Annons

Det känns därmed som historien kan upprepa sig men på kontinental nivå. Vi får hoppas att det i slutändan gagnar näthandeln och inte bara blir att man köper en logotyp att sätta upp i sin nätbutik.

Kan leda till ökade krav

EMOTA:s nya trygghetsmärke skall i sin tur certifiera olika nationella märken, som Trygg E-handel, och det ska just nu finnas 5000 butiker som är certifierade att använda märket. Totalt är tio olika märken, och länder, en del av European Trust Mark. Mer information om det nya trygghetsmärket finner ni på Europeantrustmark.eu eller via Svensk Digital Handel.

Johan Eriksson meddelar också att i och med en utveckling av Trygg E-handel och det europeiska trygghetsmärket så kan kraven på e-handlare potentiellt öka och nätbutiker kan i teorin bli av med certifieringen framöver om man inte uppfyller kraven. I dag ska dock alla e-handlare som uppfyller kraven för Trygg E-handel även passerar testet för European Trust Mark.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!