Odd Molly sjönk som en sten – stänger 11 butiker

Satsar på digital försäljning och ny licensmodell.

Modeföretaget Odd Mollys tredje kvartal var inget att hänga i granen. Företagets omsättning sjunker med 26 procent och hamnade det senaste kvartalet på 99,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 134,5 miljoner samma period i fjol. Rörelseresultatet gick samtidigt från plus 6,6 miljoner till minus 19,3 miljoner kronor.

- Ett omfattande åtgärdsprogram med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader har beslutats. Driftskostnaderna ska minskas med omkring 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna realiseras successivt under 2019, skriver Odd Molly i samband med rapporten.

Annons
Annons

"Vårt eget digitala erbjudande"

LÄS ÄVEN: Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Åtgärdsprogrammet består bland annat av att företagets 17 fysiska butiker ska bli sex stycken, det vill säga en drastisk minskning.

- Vi ska finnas hos starka externa digitala och fysiska återförsäljare i Sverige och internationellt. Detta är i linje med vårt strategiska fokus på digital försäljning och tillväxt internationellt, genom fortsatta satsningar på vårt eget digitala erbjudande samt entreprenörsdrivna externa partners och starka återförsäljare, kommenterar företagets vd Jennie Högstedt Björk.

"Draghjälp till Oddmolly.com"

Företaget ska nu också gå över till en licensmodell med lokala partners i olika länder. Odd Molly har hittills tecknat avtal med lokala operatörer i Spanien och Portugal, men fler länder ska stå på tur.

- Odd Molly får därmed också draghjälp och kraft till vår egna digitala tillväxt via Oddmolly.com som vi fortsatt kommer att driva själva, kommenterar Jennie Högstedt Björk.

Odd Mollys verksamhet ska därmed bli mer effektiv och kapitalsnål, vilket ska leda till lönsamhet och tillväxt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!