Ökad e-handel gör det svårt för modehandeln att höja priserna

"Fördjupad internationell konkurrens".

Svensk Handel rapporterar att modehandeln som helhet minskade sin klädförsäljning med 2,3 procent, från januari till augusti i år. Skoförsäljningen minskade under samma period med 1,3 procent.

- Efter en tung start på året med tre minusmånader i rad vände det till plussiffror i april och maj, som är två viktiga månader för modehandeln. Den varma sommaren skapade dock en del huvudbry, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

"Det extremlåga ränteläget"

Utöver vädret så ska den svaga kronan också vara ett problem. De flesta i branschen sägs göra sina inköp i dollar, en valuta som blivit allt dyrare under året. Samtidigt kan de svenska modebutikerna inte höja priserna, på grund av den ökande konkurrensen från andra länder.

- Ökad e-handel och fördjupad internationell konkurrens gör det svårt för modehandeln att höja priserna. Det extremlåga ränteläget gör att kronkursen lär vara fortsatt svag den närmsta tiden, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

"En av de tyngsta kostnaderna"

Samtidigt som marginalerna är sämre och internationella e-handlare tar mark, så sägs butikerna kämpa med att bära höga hyreskostnader.

- Hyrorna är en av de tyngsta kostnaderna för butikerna. Vill vi behålla ett mixat utbud på våra handelsplatser är det avgörande att hyrorna anpassas nedåt, annars riskerar det att leda till ett mer likriktat utbud, säger Johan Davidson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!