Omnikanal viktigare inom B2B än detaljhandeln

När det snackas omnikanal är det oftast detaljhandeln som får all uppmärksamhet, det trots att B2B-marknaden är värd mer än dubbelt så mycket och har kunder som förväntar sig e-handel även på jobbet.

Detaljhandlare satsar allt mer på att sälja i flera kanaler, så kallat omnikanal. En internationell studie, The Omni-Channel Fulfillment Imperative från JDA Software, visar däremot att det är få som lyckas göra det på ett lönsamt sätt.

Och ofta när det snackas omnikanal är det just B2C som hamnar i rampljuset, det trots att den globala B2B-marknaden är värd mer än dubbelt så mycket. Enligt analysföretaget Frost & Sullivan, kommer B2B-handeln på nätet vara värd 6,7 biljoner dollar år 2020, att jämföra med 3,2 biljoner dollar för B2C.

Annons

– B2B har varit det oupptäckta landet. När folk pratar online eller omnikanal återger de alltid exempel från detaljhandeln, det beror på att det är vad de flesta människor känner till och det är vad de flesta människor upplever varje dag, säger Brian Walker, Chief Strategy Officer för hybris Software, till CMO.

Nio av tio vill e-handla på jobbet

Samtidigt konstaterar man att företagskunder faktiskt är privatpersoner i det verkliga livet, och därför inser fördelarna med e-handel även på jobbet. Något som innebär att leverantörer måste anpassa sig och göra B2B-transaktionerna enklare så att de inte förlorar mark.

– Samma konsumenter är affärsmän som vill få saker gjorda. Om något så är behovet av effektivitet, självbetjäning och möjlighet att handla när som helst på dygnet ännu större inom B2B, säger Brian Walker.

Enligt en annan undersökning, framtagen av Forrester på uppdrag av hybris, säger 93 procent av de tillfrågade att de hellre vill kunna handla på nätet på egen hand, än att prata direkt med leverantören. Samma undersökning visade at 50 procent av de tillfrågade skulle byta till en konkurrent om de var lättare att arbeta med.

– Det kommer att tillfällen då man vill prata med någon och förhandla fram ett pris, eller så kanske det är en komplext köp. Det är scenarier där jag förväntar mig att kunna prata med en människa. Men när det gäller att beställa reservdelar eller service vill jag inte behöva gå igenom besväret med att få tag på någon, förklara problemet eller boka ett möte. Jag behöver bara få det gjort, säger Brian Walker.

Annons