Omsätter miljarder efter 2,5 år – tar klivet in på börsen

Alibabas största rival?

De flesta inom e-handelssvängen är förmodligen välbekanta med Alibaba och JD.com vid det här laget. Men en jättemarknad som Kina rymmer förstås fler stora e-handlare än så. Det företag som beskrivs som landets tredje största e-handlare heter Pinduoduo, och ska enligt Tamebay konkurrera med marknadsplatsen Alibaba.

Häromveckan listades Pinduoduo på Nasdaq-börsen i New York, och värderades då till 24 miljarder dollar. Redan efter den första dagen hade värdet på bolagets aktier ökat med 40 procent, och det ska ha legat kvar på en stabil nivå sedan dess.

Annons

300 miljoner aktiva kunder

Enligt Tamebay grundades Pinduoduo så sent som 2015, men ska trots sin unga ålder redan stå för 5,2 procent av Kinas e-handel. Reuters lägger till att sajten ska ha attraherat en miljon handlare och i dagsläget ha över 300 miljoner aktiva kunder.

Pinduoduos fördel gentemot sina konkurrenter sägs vara att sidan i högre utsträckning samspelar med sociala medier. Personer som handlar hos Pinduoduo kan till exempel direkt dela med sig av sina fynd i kanaler som WeChat. Under årets första kvartal omsatte Pinduoduo 1,38 miljarder yuan, vilket kan jämföras med 37 miljoner yuan samma kvartal året innan. 1,38 miljarder yuan motsvarar ungefär 1,77 miljarder svenska kronor.

Annons