Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce

"En större cirkulär modell för branschen".

Varumärket The North Faces omsättning ska ha vuxit med fyra procent i fjol, drivet av bland annat en växande e-handel. The North Face är en del av VF Company och dess outdoor-segment, som även inkluderar varumärken som Timberland, Eastpak och Vans, och omsätter över 8 miljarder dollar.

Nu meddelar företaget att The North Face får en systerbutik till sin vanliga e-handel, som bland annat finns i en delvis svensk version på Thenorthface.se. Den nya butiken går under namnet The North Face Renewed och går att hitta på Thenorthfacerenewed.com.

Annons
Annons

Den nya butiken ska sälja returnerade, defekta och skadade varor som dock är inspekterade och eventuellt restaurerade. Tanken är att kunderna ska kunna handla bra outdoor-kläder men samtidigt minska belastningen på miljön.

"Recommerce ett viktigt steg"

The North Face talar om recommerce, eller reverse commerce, alltså att sälja använda produkter igen som en viktigt del i hållbarhetsarbetet.

- När vi tar itu med effekterna av våra produkter under hela deras livscykel så är recommerce ett viktigt nästa steg för att komma åt nya marknader och minimera vår påverkan på planeten. Vi utökar våra hållbarhetsmål utan att påverka kvalitén eller tekniska standarder. I takt med att vi skalar upp Renewed, kommer vi att erbjuda en större cirkulär modell för branschen, säger James Rogers, hållbarhetschef på The North face.

Nätbutiken ska just nu vara i ett pilotstadium och produkterna i den nya serien The North Face Renewed ska endast gå att köpa i e-handeln.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!