Över hälften kan tänka sig att handla med rösten

Men inte flygbiljetter eller andra dyrare köp.

Mer än hälften av konsumenterna är villiga att betala med rösten när det kommer till små order. Men när ordervärdet är högre känner man sig inte lika säker.

Internet Retailing publicerade häromdagen en artikel baserad på en studie med 6197 vuxna deltagare från sex länder där över hälften, 57 procent svarade att de kunde tänka sig att betala med röstaktiverad teknik. Åtminstone när det gäller varor och tjänster med lägre värde. 11 procent har redan handlat online på detta sätt.

Annons

Obekvämt utan lösenord

När det kommer till flygbiljetter eller andra stora köp är man mer tveksam. Bara 18 procent skulle genomföra ett sådant köp med sin röst som bekräftelse. 81 procent av dem angav att det var avsaknaden av lösenord som gjorde det obekvämt.

Fler än hälften, 53 procent, tycker att röstaktiverad teknik både är snabbare och mer bekvämt än traditionella betalmetoder. Fler verifieringsmöjligheter, till exempel röst och fingeravtryck, skulle göra att 62 procent av de tillfrågade hade känt sig säkrare vid ett onlineköp.

Annons