Paket för 15 000 kronor borta – ersätts med frimärken

E-handlare hotas av konkurs på grund av problem med PostNord.

Det återstår en hel del att göra. Det var domen när Post- och telestyrelsen häromdagen sammanfattade situationen för PostNord och Bring. PTS menar att antalet klagomål på logistikföretagen fortfarande ligger högre än vad som får anses vara normalt.

En som är missnöjd är e-handlaren Linn Weilar, som driver skönhetsbutiken Bonnybonny.se. Med hjälp av PostNords tjänst varubrev skickar hon ut omsorgsfullt förpackade sydkoreanska skönhetsprodukter till kunder runt om i landet.

Annons
Annons

Ska rädda situationen med ny leverantör

Eller - kanske mer korrekt - hon försöker att skicka ut sina paket. Enligt Expressen har 31 av de paket som Linn Weilar har skickat ut sedan april helt enkelt försvunnit under PostNords hantering. De försvunna paketen ska enligt tidningen innehålla saker till ett sammanlagt värde av 15 000 kronor.

Linn Weilar menar att den i hennes tycke opålitliga brevhanteringen mycket väl kan leda till konkurs för hennes företag. Hon hoppas dock kunna lösa problemen genom att anlita en annan fraktleverantör.

- Jag har gått från arg till sorgsen eftersom jag känner mig så himla maktlös, säger hon till Expressen.

Eftersom Linn Weilar har fått skicka ut kompensationspaket till sina kunder har hon enligt egen uppgift förlorat mer pengar än de 15 000 kronorna. Hon är inte imponerad av den service hon har fått från PostNords kundservice.

- Beskedet är att de ska ersätta det här med frimärken. Nu ska jag hitta en annan distributör eftersom det är omöjligt att driva företag på det här sättet, säger Linn Weilar.

"Så klart jättebeklagligt"

PostNord kan inte bekräfta att det är 31 paket som är borta, men beklagar ändå det inträffade.

- Har det skett ett misstag i någon typ av sortering och tagit längre tid så är det så klart jättebeklagligt. Det är ju en mottagare som sitter och väntar på det de har köpt. Den biten har jag full respekt för, säger Agnes Karlsson, chef för PostNords kundsservice, till Expressen.

Någon kompensation från PostNord utöver de utlovade frimärkena kan Linn Weiland dock inte vänta sig.

Annons
Annons

- Den tjänsten som hon använder sig av är brevtjänsten, som är varubrev. Och den är i sig inte försäkrad. Ersättningen med portot är enligt villkoren det vi ersätter, utifrån att villkoren inte täcker ersättning för innehållet i breven, säger Agnes Karlsson. 

LÄS ÄVEN: Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!