Partykungen vill skapa glädje – når 100 000 på Instagram

Partykungen vill bygga en långsiktig relation med sina kunder med hjälp av uppdateringar på bland annat Instagram och YouTube.

E-handlaren Partykungen har nått upp till vad företaget själv beskriver som “den magiska siffran”, vilket innebär 100 000 följare på Instagram. Milstolpen nås efter att företagets marknadschef Nicklas Persson uppdaterat Partykungens konto mer eller mindre dagligen i ett och ett halvt år.

- Det tar tid att knyta till sig följare. Sedan gäller det att hitta inspirerande produkter och videos som lockar våra följare att dela vidare genom att tagga sin vänner, säger han.

Annons
Annons

Förutom att visa upp varumärket är ambitionen med Partykungens uppdateringar att ge följarna en bild av vad som händer på företagets kontor och lager. Det har även samarbetats med influencers som hjälpt till att få spridning på företagets konto.

Ser potential med Youtube

Partykungen jobbade tidigare en del med Facebook, men sedan det blev ett måste att betala för att nå ut på nätverket används det mest till kundtjänst och för att gå ut med information, berättar Nicklas Persson. Han är desto mer positiv till Snapchat och Youtube.

- Vi började bygga på vår Youtube i våras och vi är nu uppe i 17 000 subscribers. Jag ser mycket potential med Youtube, dock så hinner jag inte med att uppdatera den så frekvent som vår Instagram. Jag hoppas kunna lägga mer tid på den efter sommaren.

- Snapchat är väldigt intressant också men tyvärr hinner jag bara uppdatera den när vi gör något aktuellt som invigningen eller festivalförsäljning.

Vad har ni för strategi när det kommer till sociala medier? Ju mer desto bättre?

- Strategin för alla våra kanaler är att inspirera och få människor att skratta och le. Jag tycker det är bättre med mer än för lite inlägg. Ingen kommer ta bort dig om du lägger en tråkig bild som får mindre likes än genomsnittet. Folk scrollar bara vidare och sen får du en ny chans nästa gång. 

"Långsiktig närvaro viktig"

Enligt partykungens sätt att se på saken befinner vi oss för närvarande i ett paradigmskifte, och Nicklas Persson är övertygad om att den som inte lägger energi på att bygga upp sin närvaro på sociala medier nu kommer att ångra sig i framtiden.

- Självklart märks det av en ökad försäljning när vi lägger ut våra produkter på Instagram, men det är den långsiktiga närvaron som är viktig. Den dagen du ska ha ett kalas eller köpa en roliga maskeraddräkt så vet du redan vem du ska vända dig till, det är den relationen vi vill ha med våra kunder.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!