Patroner.se ser tillbaka på de senaste 20 åren med nostalgi

E-handelsföretaget är ett av Sveriges äldsta och har överlevt allt från tjutande modem till en tid före Google.

1996 hade 5 procent av svenskarna tillgång till Internet. Klart man ska kicka igång en e-handel tänkte Peter Håkansson, grundare av Bläck & Write. Nätbutiken som numera heter Patroner.se och som sedan 2015 ägs av e-handelskoncernen NECG.

Mannen bakom namnbytet till Patroner.se ska har varit Ola Gustafsson, mer känd som PatronerOla i e-handelskretsar. Ola kom in i bilden några år efter starten 1996 och kan konstatera att man på det ljuva 90-talet inte bara brottades med en nästan obefintlig Internetpenetration, utan även med koppartråd och tjutande modem.

Annons

– Det är ganska nostalgiskt att tänka tillbaka på faktiskt. Man kände att man var en riktig nybyggare och att, även om kommunikationsministern samma år sa att Internet var en fluga, det skulle bli något stort av det. Och jag tycker faktiskt att vi e-handlare varit ganska duktiga på att behålla nybyggarandan, säger Ola Gustafsson.

Tryckt reklam för nätet

Många av dagens e-handlare har förmodligen svårt att föreställa sig en tid före Google, men det här var något Patroner.se hade att jobba med. Ola Gustafsson fick helt enkelt bli bra på tryckt reklam för att övertyga kunderna om Internets fördelar, något han berättat om tidigare.

– Det handlade då om att med tryckta annonser skapa nyfikenhet på nätbutiken och få någon att starta datorn, koppla upp sig via sitt modem, gå och starta kaffebryggaren, skriva in din adress, gå och hälla upp sitt kaffe, förhoppningsvis bli uppkopplade och så småningom handla, säger Ola.

En annan stor skillnad var att man som e-handlare fick kämpa hårt mot en rädsla för att handla på nätet.

– Hur skulle man lita på att man fick vad man beställde? Vi har varit med och lärt svenska folket att handla på nätet och det är jag stolt över, säger Ola Gustafsson.

Inte lättare att nå lönsamhet idag

Idag är läget annorlunda och de flesta har med mobilens framfart Internet i fickan och rädslan för att handla på nätet är i stort sett som bortblåst. Även långt upp i åldrarna.

Och om Ola ska sammanfatta skillnaderna nu jämfört med på 90-talet så är det idag mycket lättare att starta e-handel. Det är enkelt att koppla på en produktdatabas och ett affärssystem, att komma igång och få ut en snygg välfungerande nätbutik.

– Det var ett enormt mycket större projekt förr. Men jag tror inte det är lättare att nå lönsamhet idag då konkurrensen är så mycket större och det är lättare att drunkna i ”bruset”.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!