Personalisering blir allt vanligare inom E-handeln

Att kunna skräddarsy produkter på nätet blir allt vanligare. Nu kan man anpassa allt från skjortor och balklänningar till klockor och skor efter egna önskemål. Mycket användbart för den som inte gillar standardstorlekar, och kul för den som vill sätta sin egen personliga prägel.

I Sverige har det under de senaste åren poppat upp många bra tjänster för den som vill få måttbeställda klädesplagg eller anpassa andra typer av produkter efter sin egen personliga stil.

Bland annat har vi Tailor Store som började med att låta sina kunder skräddarsy sina egna skjortor. I dag har de breddat utbudet ytterligare och man kan även bland annat beställa pikétröjor, chinos och underkläder via deras sajt.

Annons

Specialicerade butiker och välkända varumärken

Även klockor är något som man kan anpassa efter eget tycke på nätet. Det svenska företaget Fewsomes idé är att låta kunden agera klockdesigner och själv sätta ihop sin drömklocka genom att välja allt från urverk och urtavla till visare och armband.


Fewsome låter dig skapa din egen klocka

Nyligen berättade vi också om Sofia Moore som precis lanserat sin sajt där kunden kan fylla i sina egna mått och få en måttsydd bal- eller aftonklänning med posten.

Dessa tre sajter är endast några av många svenska sajter som låter dig anpassa plagg eller accessoarer efter egna önskemål.

Det börjar också bli allt vanligare att stora varumärken och klädtillverkare låter sina kunder anpassa ett urval av deras produkter efter egna önskemål, särskilt när det gäller skor. Bland annat ger Adidas, Nike och Timberland kunden möjlighet att designa sina egna skor och stövlar.

Planerar för enbart skräddarsydda produkter

Klädföretaget Wild Things som säljer utrustning och kläder för den friluftsintresserade planerar att inom kort lansera ett verktyg som låter användaren utforma skräddarsydda jackor. Till en början kommer man att erbjuda tre olika jacktyper som kunden kan anpassa.


Snart kan du anpassa din egen jacka

I framtiden har de dock tankar på att gå över till att enbart erbjuda personligt anpassade produkter. Det för att slippa sitta på alltför stora lager och så exakt som möjligt kunna möta konsumenternas och återförsäljarnas krav.

Annons

– Jag tror att detta är framtiden. Man slipper också ta alltför stora risker, både vi och våra återförsäljare slipper att ha en massa olika produkter på lager, säger företagets vd Ed Schmults.

Källa: Internet Retailer

Annons