Pinterest effektiviserar – auktionerar ut annonsplatser

Den som vill annonsera på Pinterest kan i fortsättningen behöva ge sig in i en budgivning.

Efter lanseringarna av köpknappar och virtuella kundvagnar har det blivit allt tydligare att Pinterest har stora ambitioner på e-handelsområdet. Nu höjer det sociala nätverket insatserna ytterligare och rullar ut en ny annonsmodell.

Istället för att på traditionellt maner ta ett visst pris för ett visst annonsutrymme ska Pinterest låta intressenterna bjuda över varandra i en auktion varpå den som är villig att betala mest förstås kammar hem annonsplatsen, rapporterar Internet Retailer.

Annons

Inför annonstak för användarna

Samtidigt inför Pinterest möjligheten för till exempel e-handlare att sätta ett tak för hur många gånger en användare får se samma annons.

- Genom att använda den här nya lösningen får du fler visningar av dina kampanjer till en mer effektiv prissättning, vilket ger ett bättre resultat, skriver Jenny Chiu, ansvarig för affärsrelationer hos Pinterest, i ett blogginlägg.

Pinterests annonsauktioner är för närvarande endast tillgängliga i USA, Kanada och Storbritannien. Däremot kan alla annonsörer i de länderna ge sig in i de nylanserade budgivningarna.

Annons