Pinterest ser ut att bli nästa stora superstjärna

Vi har tidigare diskuterat Pinterests vara eller icke vara för e-handlare. Enligt nya undersökningar ser det dock ut som att Pinterest kommer att bli det mest betydande sociala nätverket för att driva trafik till e-handlare.

I en ny undersökning så knappar Pinterest in på de äldre kollegorna Twitter och Facebook. Undersökningen är gjord av Monetate som bland annat anlitas av stora kunder som Best Buy och Urban Outfitters för att maximera deras marknadsföringsstrategier. De säger helt enkelt att om man inte använder sig av Pinterest kommer man att hamna på efterkälken.

Under första kvartalet 2011 stod Facebook för 88 procent av den sociala trafiken till e-handlarna, Pinterest för knappt en procent. Ett år senare leder Facebook fortfarande men har minskat till 60 procent medan Pinterest har ökat till 26 procent. Trafiken från Pinterest är också av hög kvalité och genererar en hel del försäljning.

Annons

Pinterest är kanske inte är ett måste för alla e-handlare. En butik som säljer kläder eller heminredning har nog större intresse för tjänsten än en butik som enbart säljer kablar.

Tydliga trender

Under de senaste månaderna har fler och fler butiker valt att integrera Pinterest på sina produktsidor så att kunderna lätt kan sätta upp den på sin anslagstavla, bland annat e-handelsjätten Amazon.com.

När man tittar närmare på Pinterest så finns det ganska tydliga trender. Sajten lockar många kvinnliga användare och även de som inte tidigare engagerat sig i sociala nätverk. Sajten har gått från att vara till för gör-det-själv-projekt till en sida för att även visa produkter från e-butiker.

En annan stor fördel med Pinterest är att det precis som twitter når betydligt fler människor än Facebook där man oftast bara interagerar med sina vänner. Pinterest kan också ge fantastiska resultat när det gäller ranking i sökmotorerna.

 

Källa: allthingsd

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!