Pionjär tar till e-handel för att vända till svarta siffror

"Nu vill vi växa sunt".

Heminredningsföretaget Linum tog sin början redan på 60-talet, då grundaren Sven Kempe började importera varor till Sverige. Efter att bland annat ha haft Indiska som kund, expanderade verksamheten utomlands till marknader som Tyskland och Frankrike.

De senaste åren ska dock företaget ha tappat i omsättning, samtidigt som resultatet har legat på minus. Därför har den nuvarande vd:n Gunilla Brisinger, som tillträdde sin tjänst år 2013, nu valt att ta ett rejält omtag.

Annons

Trendbrottet har skett

Utöver en ny designstrategi och lanseringen av en egen e-handel, har Linum avvecklat delar av företagets verksamheter i Tyskland, Frankrike och England.

- Det har varit ett enormt omfattande och komplext arbete som krävt mod och tydlighet men också en viss sensitivitet. Det är därför en stor tillfredsställelse att nu se trendbrottet där bolagets resultatutveckling har vänt med en förbättring på 80 procent, säger Gunilla Brisinger i ett pressmeddelande.

Precis som i många andra branscher ser inredningsbranschen just nu stark tillväxt på e-handelssidan, och Linum är inget undantag.

"Har haft problem med röda siffror"

I augusti passerade Linums e-handel omsättningen som företagets digitala försäljning kom upp i under hela 2017, och företaget har goda förhoppningar om att onlineförsäljningen ska bidra till att ge företaget svarta siffror i slutet av året.

- Vi har varit mycket omsättningsstarka bakåt, men dessvärre haft problem med röda siffror. Nu vill vi växa sunt och har därför behövt fatta beslut och agera i syfte att bygga en hållbar affär för framtiden, säger Gunilla Brisinger.

Utöver den egna e-handeln säljer Linum hos en rad återförsäljare både i och utanför Sverige. Förra året omsatte företaget drygt 65 miljoner kronor och gjorde samtidigt en förlust på nära 14 miljoner.

Annons