Polarn O. Pyrets e-handel ökar med 53 procent i Sverige

17 procent av den svenska omsättningen kommer från e-handeln.

Vi har tidigare rapporterat vid flera tillfällen om hur RNB-ägda Polarn O. Pyret tagit sin e-handel ut i världen via desitnationer som Alibaba, Amazon och Boozt.

Det har lett till en global e-handelstillväxt och i oktober förra året kunde vi berätta att företagets e-handel då omsatte 94 miljoner kronor, vilket motsvarade 13 procent av företagets totala försäljning.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyrets e-handel omsätter nu 94 miljoner

Nu berättar företaget att även den svenska e-handelsförsäljningen har tagit fart ordentligt. Företaget har brutet räkenskapsår och i det tredje kvartalet av detta ökade den svenska e-handeln med 53 procent, jämfört med samma period under förra räkenskapsåret.

E-handelsökningen under samtliga tre kvartal har varit 42 procent och samtidigt får den svenska delen av företaget nu en betydande del av sin omsättning från e-handeln, närmare bestämt 17 procent.

"Har valt rätt väg framåt"

På Polarn O. Pyret ser man nu att det omställningsarbete som påbörjades 2016 därmed har gett resultat.

- Vi har gjort en omfattande förändringsresa under de senaste åren och nu ser vi resultatet i form av ökat förtroende hos våra kunder med en stark försäljningsutveckling som följd. Vår fantastiska utveckling för e-com och att vi dessutom fick branschens erkännande i Retail Awards genom vinsten i kategorin Årets Lojalitetsprogram, är ytterligare kvitton på att vi har valt rätt väg framåt, säger vd Nanna Hedlund i ett pressmeddelande.

Ny plattform i höst

Och nu ska företaget ta nästa steg i sin digitala omställning. I maj ska företaget ha lanserat flera nya leveransalternativ och i storstadsregionerna ska kunderna nu kunna välja att få sin order levererad till dörren på kvällstid. Det erbjudandet är dessutom gratis för dem som är VIP-medlemmar och företaget hintar dessutom att fler leveransalternativ ska läggas till efter hand.

För närvarande pågår ett pilotprojekt ihop med Budbee, som innebär att kunderna även ska kunna få returerna upphämtade i hemmet.

Men det slutar inte där. Till hösten lanserar Polarn O. Pyret va de kallar för “en toppmodern e-handelslösning” på Episerver Commerce, tillsammans med Avensia.

Annons
Annons

Mobilt fokus ska styra köpupplevelsen

Stort fokus uppges då komma att hamna på den mobila köpupplevelsen, där navigering och snabb sidladdning ska förenklas respektive förbättras. Dessutom ska den nya plattformen stödja både användargenererat och målgruppsstyrt innehåll.

- Genom starkt kundfokus fortsätter vi utveckla vårt digitala erbjudande genom alla kanaler för att ligga i framkant i den omställning som nu sker inom Retail. Vi har i princip dubblat e-com försäljningen i Sverige över två år och vi fortsätter med samma kraft framåt, säger Petra Stenecker, Marketing & E-com Director.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!