PostNord: Tre av tio julklappar kommer att köpas online

I år kommer svenskarna att shoppa klappar för 20 miljarder kronor, varav 6,2 miljarder kronor ska spenderas på nätet.

Förra året e-handlade svenskarna julklappar för 5 miljarder kronor enligt PostNords siffror. I år väntar sig logistikjätten att den siffran kommer att stiga med 24 procent till 6,2 miljarder. Och precis som många gånger förut är det bekvämligheten och enkelheten som talar till e-handelns fördel.

Desto lägre ner man kommer i åldrarna, ju högre blir andelen onlinekunder. Konsumenter i åldern 18-29 år planerar att köpa drygt 40 procent av sina julklappar på nätet, medan den äldre generationen, 65-79 år, endast planerar att göra cirka 10 procent av sina julklappsinköp online.

Annons

Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker och en stor andel planerar att göra sina julklappsinköp tidigt i år. Fyra av tio ska e-handla julklapparna före december och precis som vår senaste analysrapport visade tror PostNord att shoppingfenomet Black Friday, som i år infaller den 25 november, kommer att bli startskottet.

"I år behåller vi konsumtionen i Sverige"

I USA är Black Friday etablerat sedan många år tillbaka och infaller i samband med Thanksgiving-helgen. På senare år har shoppingdagen även letat sig till Sverige och i år kommer cirka hälften av de svenska e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday.

En markant ökning från 2015 då cirka 30 procent satsade på dagen. Något som troligtvis innebär att allt färre svenska konsumenter kommer att handla från utländska nätbutiker.

– I takt med att allt fler svenska detaljister satsat på Black Friday finns det inte lika stor anledning för svenska konsumenter att söka sig utomlands. Vi behåller alltså konsumtionen i Sverige. I år spår vi en ännu större volymökning under Black Friday, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Annons