PostNord: ”Vart fjärde paket skickas från utlandet”

20 procent av svenskarna väljer att e-handla från utlandet, enligt nya siffror.

Trots att sommarmånaderna brukar innebära en dipp för e-handeln har vi i år fått se flera intressanta siffror som visar på motsatsen. För någon vecka sedan kunde vi med hjälp av Ehandel.se Analytics visa att tillväxten för landets e-handlare som helhet nådde 24 procent för juni och juli tillsammans, och juli blev även den första månaden någonsin då mer än hälften av alla order lades i en mobiltelefon. Enligt Ehandel.se Analytics ökade antalet order med 18,4 procent i juli.

Samtidigt stod det klart att vissa branscher har varit extra framgångsrika på nätet i sommar. Till exempel hade både Hus & Hem och Hemelektronik ökat med över 30 procent i juli månad.

Annons
Annons

Juli näst bästa månaden hittills i år

Och bilden av en stark e-handelssommar bekräftas nu av nya siffror från PostNord, som i dag släpper sin E-barometern Konsument för juli 2017. Enligt logistikföretaget har e-handelskonsumtionen totalt sett ökat med 17 procent under juli månad, vilket gör månaden till den näst bästa, efter mars, hittills i år.

Enligt PostNord handlade 66 procent av svenskarna på nätet i juli, och nio procent valde att returnera minst en vara. Värt att nämna är dock också att en stor del av konsumtionen inte landade hos svenska e-handlare - 20 procent av svenskarna handlade nämligen minst en vara från en utländsk nätbutik.

- Ungefär vart fjärde paket skickades från utlandet, konstaterar PostNord i rapporten.

Bygghandel och Kina fortsatt populärt

Kina är fortsatt det populäraste landet att handla från och de vanligaste utlandsköpen utgörs av kläder och skor.

Om några veckor släpper PostNord sin E-barometer för hela det andra kvartalet, och kommer i samband med det att släppa siffror för hur olika branscher har utvecklats under hela det andra kvartalet. Men redan nu avslöjar företaget att bygghandeln fortsätter sin frammarsch på nätet, vilket alltså går hand i hand med våra siffror för Hus & Hem.

- Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

PostNords siffror bygger på enkätsvar från totalt 1568 deltagare. 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!