PostNord inte det enda fraktbolaget med paketkaos

DHL Express, Bring och Schenker talar ut som rekordhelgen.

När PostNord tidigare i dag gick ut och vädjade till allmänheten att hämta upp sina paket hos företagets postombud, slog dagens stora e-handelsnyhet ner som en bomb. Utöver att be konsumenterna om hjälp, passade nämligen PostNord på att peka ut e-handlarna för deras alltför låga prognoser.

LÄS ÄVEN: PostNord i akutläge - vädjar till alla att hämta sina paket

Annons

LÄS ÄVEN: Efter Black Friday: Paketkaoset ett faktum

Agerar som vanligt

Men logistikkaoset efter Black Friday verkar inte ha drabbat alla e-handelsleveranser. Ted Söderholm, vd för DHL Express Sverige, säger till Ehandel.se att hans företag visserligen har märkt av att julpeaken har kommit igång, men att allt fortfarande går enligt planen.

- Det är ingen panik, vi uppmanar inte kunderna att agera på något annat sätt eller så. Vi har den tjänsten vi har och den gäller även nu, säger han.

Att allt flyter på smidigt trots Black Friday-shoppingen menar Ted Söderholm beror på att DHL Express har förberett sig “otroligt väl” inför årets fjärde kvartal. Han tar dock höjd för att det i logistikbranschen kan vara svårt att komma med en korrekt vinterprognos, och att det av olika anledningar kan vara olika svårt för logistikföretag att förbereda sig på vad som väntar.

Paketskåp töms snabbt

Det som däremot står klart är att DHL Express har nytta av sina varierande fraktalternativ när det blir mycket att göra. Enligt Ted Söderholm hämtar till exempel många kunder sina varor snabbt när de ligger i paketskåp, vilket gör att DHL Express ibland kan fylla på dem flera gånger om dagen.

Att företaget utöver sina ombud (eller service points, som DHL kallar dem) erbjuder hemleverans eller leverans till 200 paketskåp runt om i Sverige, ska alltså ha gjort sitt till vid årets Black Friday-rush.

- Det är hög belastning och tuffa dagar men jag skulle absolut inte säga att det råder något kaos, säger Ted Söderholm.

"Har fungerat väldigt bra!"

Inte heller hos Bring har anstormningen av paket skapat någon kaotisk situation, trots att företagets paketvolymer ska ha nått rekordnivåer efter årets Black Friday. 

Annons

- För att klara av de stora volymerna har vi stärkt upp organisationen med extrapersonal, fler bilar och tidsfönster för leveranser. Det är klart att det finns några få undantag med någon dag längre ledtid på vissa håll, men på det stora hela har det fungerat så som vi har planerat – väldigt bra! skriver Adam Leth, informationschef för Bring Logistik Norden, i ett mejl till Ehandel.se.

Han fortsätter:

- Jag vill också passa på att lyfta fram samspelet mellan oss som logistikbolag och e-handlarna, det är vitalt. Våra säljare har en tät dialog med våra kunder, det ligger i bådas intressen att leveranserna når mottagarna på utsatt tid!

"Mer än överfullt hos vissa"

Hos DB Schenker är situationen dock mer att likna vid den hos PostNord. 

- Vi har överfullt hos i stort sett alla ombud – till och med mer än överfullt hos vissa. Vi har lagt in en extra påminnelseavisering för att folk ska hämta det de beställt så fort som möjligt. På några ställen har vi lyckats öppna extra ombud för att ordinarie inte haft plats för de ökade volymerna, skriver DB Schenkers kommunikationschef Pierre Olsson i ett mejl till Ehandel.se. 

Enligt Pierre Olsson har dock DB Schenker tänkt ut en strategi för resten av årets mest hektiska e-handelsperiod. 

- Vi har en plan för utökning av ombud som vi nu kommer att skynda på, skriver han.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!