PostNord planerar tajtare hemleveranser även i Sverige

Efter att Post Danmark avslöjat planer på mer avancerade hemleveranser går PostNord ut med att kunder snart kan få välja tidsslottar även i Sverige.

Det stod nyligen klart att Post Danmark inom några månader ska låta danska konsumenter i mycket större utsträckning än i dag få bestämma själva vilken tidspunkt de vill ha sina e-handlade varor hemlevererade. Detta eftersom en stor del av danskarna i en undersökning förklarat sig intresserade av en sådan service.

Enligt Per Ljungberg, kommunikationschef på PostNord, ser intresset för hemleveranser lite olika ut i Sverige och Danmark. I Sverige, där det finns ett utbyggt nät av ombud som många tycker fungerar bra, har satsningarna på hemleveranser inte kommit lika långt som i grannlandet.

Annons

- Det är lite olika vad man vill ha i Sverige och Danmark. Enligt vår E-barometer vill 40 procent av svenskarna helst hämta på ett utlämningsställe. Många upplever det som flexibelt och uppskattar att man inte behöver passa några tider, säger Per Ljungberg.

Tidsslottar både dag- och kvällstid

Men PostNord nöjer sig inte med det utan tänker framöver också göra satsningar på andra leveransmodeller, enligt Per Ljungberg. Under det kommande året ska logistikleverantören erbjuda fler möjligheter för e-handlare att i sin tur erbjuda sina kunder fler alternativ kring hur de vill få sina varor levererade.

- Vi vet att konsumentmakt är viktigt, inte minst inom e-handeln, och många vill kunna välja leveranssätt. Under 2016 kommer det att bli möjligt att välja tidsslottar för hemleverans både dagtid och kvällstid.

Precis som i Danmark kommer möjligheterna att välja tidsslott i Sverige att se lite olika ut beroende på var i landet man bor.

Kan någon del få välja slottar på en timme, i stil med det som utlovats i Köpenhamn?

- Hur stora slottarna blir och när de ska lanseras är inte beslutat än, men det blir under 2016. Jag kommer att återkomma med mer information de kommande månaderna, säger Per Ljungberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!