PostNords ”Kinaavgift” utnyttjas av bluffmakare

Varnar för mejl från "PostNorden".

Bluffmejl från skojare som försöker lura privatpersoner att betala diverse fiktiva avgifter, är tyvärr ett problem som förekommer. Ofta utger sig bedragarna för att vara allehanda representanter för olika samhällsinstanser. För PostNords del har problemet uppstått med jämna mellanrum, och då ofta i tider då det är mycket post i omlopp.

Hotar att returnera paket

Nu tycks det vara dags igen. Sedan PostNord införde den så kallade "Kinaavgiften" den 1 mars, vilken som bekant innebär att svenska kunder får betala en hanteringsavgift på 75 kronor för paket som beställs från utomeuropeiska länder, har bluffmakarna passat på igen.

Annons

Nu går postföretaget själva ut på Twitter och varnar för att falska mejl åter är i omlopp.

- Varning för bluffmail! Det cirkulerar just nu ett bluffmail som ser ut att komma från PostNord. I mailet står det att en försändelse skickas i retur om en avgift inte betalas, skriver företaget bland annat.

Uppmanas betala inom 72 timmar

Avsändaren av mejlet påstår alltså att om kunden inte betalar avgiften inom 72 timmar, så kommer de att gå miste om sitt paket.

När Ehandel.se kontaktar PostNord för att fråga hur vanligt problemet är får vi dock veta att det bedrägeriförsök som nu är i omlopp inte tycks ha spridits i någon större utsträckning.

- Det stämmer att någon använder vårt namn för att sprida bluffmejl. Det verkar inte vara någon stor omfattning just nu, men vi har sett tidigare att det kan öka fort och vill göra folk uppmärksamma på det, skriver Maria Ibsén vid PostNords presstjänst till redaktionen.

"Företagsnamnet är första varningen"

Hon påpekar att det finns enkla detaljer som man kan vara uppmärksam på, samt att PostNord aldrig aviserar någon via mejl.

- Den första varningssignalen är förstås att företagsnamnet är felaktigt, men det viktigaste är att vi inte skickar avier för betalning via mejl. Momsen och hanteringsavgiften för den skickas via sms eller pappersavi, inte på något annat sätt, fortsätter Maria Ibsén.

LÄS ÄVEN: PostNord: 20 000 avier har redan skickats ut

Annons

Men när det gäller mejl gäller det alltså att passa sig. Särskilt om avsändaren är “PostNorden”.

- Radera det utan att klicka på några länkar, avslutar PostNord sin twitter-uppmaning till kunderna.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!