PostNords krav: Samma namn på paket och legitimation

Efter att en kvinna nekats att hämta ut ett paket som var beställt i hennes smeknamn förtydligar PostNord vad som gäller.

Helsingborgs Dagblad skrev nyligen om en kvinna i skånska Åstorp som nekats att hämta ut paket eftersom hon uppgett fel namn när hon beställde paketet. Istället har paketen skickats tillbaka från ombudet till avsändaren.

Själv hävdar kvinnan, som heter ett namn men kallas ett annat och därför ibland råkar uppge sitt smeknamn, att hon varit kund i butiken i 15 år och att hon inte haft det här problemet tidigare.

Annons
Annons

"Risk att obehörig hämtar ut paket"

Men PostNord anser att ombudet i Åstorp hanterat situationen helt korrekt. Enligt Anne Jiremar på PostNords pressinformation ska namnet på paketet överensstämma exakt med hur det står på legitimationen. Även om det bara handlar om en bokstav som blivit fel så kan man bli nekad att hämta ut paket.

- Det är väldigt noga, så är det absolut. Det är en säkerhetsfråga. Annars finns risken att någon obehörig hämtar ut paketet, förklarar hon.

Finns det några undantag till den här regeln?

- Nej, det skulle jag inte säga. Det var nog mer så förr att man gjorde undantag för att man kände kunden.

Problem när barn saknar legitimation

PostNords uthämtningsregler leder ibland till att avsändarna får göra så kallade "ändrade förfoganden", något som innebär att man mot en extra kostnad får namnet på paketet ändrat så att det ska gå att hämta ut. Detta är en lösning som i sin nuvarande utformning fått kritik av bland andra Patrik Weiland på Coolstuff i en krönika på Ehandel.se. Och även PostNord tycker förstås att det är bättre om paketen kan hämtas ut utan någon extra administration. 

- Det är lite besvärligt nu i jultider när många skickar paket till barn. Om barnet saknar legitimation går det inte att hämta ut paketet. Då skickas det tillbaka. Så det är ofta bättre att skicka till föräldrarna, säger Anne Jiremar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!