Search
Close this search box.
ANNONS

Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln
Johan Engstrรถm driver Lyxloppis-communityt pรฅ Facebook
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Riktad fรถrsรคljning till rรคtt mรฅlgrupp.

ANNONS

"Fรถrsรคljningen av begagnade herrklรคder รถkar mest, fรถljt av damklรคder och barnklรคder. ร„ven secondhand-vรคskor och skor visar god tillvรคxt. Konsumtionstrรถtthet och klimatรฅngest tros ligga bakom utvecklingen".

Sรฅ skrev Tradera nyligen i ett pressmeddelande om fรถretagets fรถrsรคljning under det fรถrsta kvartalet 2019. Pรฅ Traderas hemsida ska fรถrsรคljningen av begagnat mode ha รถkat med 21 procent under den aktuella perioden, vilket fรถretaget kopplar ihop med ett รถkat intresse fรถr klimatfrรฅgor i samhรคllet i stort.

Lร„S ร„VEN:ย Secondhand-boom pรฅ nรคtet: "ร–kning i mรฅngmiljonklassen"

Men Traderas Q1-siffror รคr knappast det fรถrsta tecknet vi har fรฅtt pรฅ att secondhand pรฅ nรคtet tar allt stรถrre plats. I ett helgreportage som vi publicerade tidigare i รฅr, delgav aktรถrer som Myrorna och Erikshjรคlpen sina e-handelsplaner, och det var tydligt att intresset fรถr handel med begagnade varor online รคr stort bรฅde frรฅn sรคljarnas och kรถparnas sida.

Lร„S ร„VEN:ย Sen start men nu vรคlter secondhand nรคtet

Exakt vad det รถkade intresset fรถr secondhand beror pรฅ lรฅter vi vara osagt, men klart รคr att de traditionella aktรถrerna knappast kommer att kunna rรคkna med att fรฅ hela fรถrsรคljningskakan sjรคlva. Fรถretag som Tradera och Blocket har redan fรฅtt vรคnja sig vid konkurrens frรฅn nyare initiativ som Facebook Marketplace, men nu vรคxer sig en ny sรคljkanal fรถr begagnade varor allt starkare.

Community snarare รคn kรถp- och sรคljkanal

Det handlar om privata grupper pรฅ Facebook. Det finns fรถrstรฅs en mรคngd sรฅdana grupper, som kan rikta in sig pรฅ exempelvis ett visst intresse eller ett specifikt geografiskt omrรฅde. Men en aktรถr som kanske har lyckats extra vรคl รคr gรคnget bakom grupperna inom konceptet "Lyxloppis". Det bestรฅr i dagslรคget av fyra Facebook-grupper; Lyxloppis Mode, Lyxloppis Bag, Lyxloppis Heminredning Stockholm och Lyxloppis Kids.

- Det รคr ett kรถp- och sรคljcommunity, som vi kallar det. Vi har nu omkring 135 000 medlemmar och vi har lyckats vรคxa grupperna med en vรคldigt liten organisation. Vi รคr egentligen bara tre personer som arbetar med det hรคr, berรคttar Johan Engstrรถm, som driver communityt.

Enligt Johan Engstrรถm รคr en viktig skillnad mellan de traditionella secondhand-fรถrsรคljarna och privata grupper som Lyxloppis att de senare fungerar mer som just ett community. Hรคr รคr det inte bara tal om att sรคlja och kรถpa, utan det fรถrekommer รคven olika diskussioner mellan medlemmarna som till exempel tipsar varandra om saker att kรถpa.

- Ungefรคr vart tredje inlรคgg รคr ett "jag sรถker"-inlรคgg, det vill sรคga att en person sรถker efter en viss vara eller enย variant av den varan. Det kan vara allt ifrรฅn en modell av en Louis Vuitton-vรคska till att man lรคgger upp en skรคrmdump av ett soffbord och undrar ifall nรฅgon har ett sรฅdant att erbjuda.

Hur bestรคmmer ni vad som รคr lyxigt nog fรถr att sรคljas i grupperna?

- Det รคr ett urval frรฅn fall till fall, men generellt sett kan man sรคga att vi undviker produkter frรฅn kedjor som till exempel Ikea, Gina Tricot och H&M. Vi riktar in oss pรฅ lite mer exklusiva mรคrken samt en del antikviteter och designfรถremรฅl.

Cirka 50 procent sรคljs

Den fรถrsta Lyxloppis-gruppen, Lyxloppis Mode, startades รฅr 2013 av en person vid namn Sofia Andersson. Senare tillkom Lyxloppis Heminredning Stockholm, som grundades av Emelie Norberg. Fรถr ungefรคr tvรฅ รฅr sedan tog projektet med grupperna ordentlig fart. De blev fler i antal, och antalet medlemmar รถkade stadigt. Sofia Andersson och Emelie Norberg fick sรฅ smรฅningom sรคllskap av Johan Engstrรถm, och i dag jobbar alla tre med att administrera inlรคgg och medlemmar i de fyra Lyxloppis-grupperna.

Johan Engstrรถm ser flera anledningar till gruppernas รถkande popularitet. Dels finns det en enkelhet i att sรคlja och kรถpa via sociala medier, dรคr mรคnniskor รคndรฅ tillbringar mycket av sin tid. En annan viktig faktor รคr att det รคr kostnadsfritt, och en tredje att den sociala diskussionen gรถr sitt till fรถr att รถka intresset.

Och precis som andra aktรถrer i branschen ser Johan Engstrรถm ett รถkat intresse fรถr secondhand och delningsekonomiย i samhรคllet i stort.

- I samband med Black Friday i hรถstas kom ju รคven uppropet White Monday. Dรฅ var det ganska mycket snack i grupperna om att frรคmja andrahandshandeln.

Lร„S ร„VEN:ย 120 fรถretag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Har ni nรฅgon uppfattning om hur mycket av det som lรคggs upp som faktiskt sรคljs?

- Det รคr en bra frรฅga. Tyvรคrr รคr det inget vi ser, utan det vi tittar pรฅ รคr engagemang och kommentarer. Utifrรฅn det skulle jag uppskatta att ungefรคr 50 procent av annonserna resulterar i fรถrsรคljning, men det รคr nรฅgot hรถgre i gruppen fรถr vรคskor.

Facebook underlรคttar med nya tjรคnster

Hittills har Lyxloppis-grupperna finansierats av en del sponsrade inlรคgg, samt i form av grundartrions eget kapital och pengar frรฅn externa investerare.

- Just nu รคr bygget av ett community och att vรคxa antalet medlemmar det som stรฅr รถverst pรฅ vรฅr agenda. Men vi ser framfรถr oss att det kommer att gรฅ att gรถra en affรคr av det hรคr sรฅ smรฅningom.

Som stรถd fรถr den visionen lรคgger Johan Engstrรถm fram den rad av satsningar som Facebook har gjort, eller planerar att gรถra, fรถr att underlรคtta fรถr grupper i stil med Lyxloppis.

Till exempel har algoritmerna pรฅ det sociala mediet รคndrats till fรถrdel fรถr vรคnner och grupper, och till nackdel fรถr fรถretag - som Facebook fรถrstรฅs helst vill ska kรถpa annonser - vilket har lett till att grupperna fรฅr en stรถrre organisk spridning. Facebook har ocksรฅ aviserat planer pรฅ att tillรฅta annonser i de privata grupperna, vilket skulle ge helt nya mรถjligheter fรถr grupper som Lyxloppis.

De sponsrade inlรคgg som finns i gruppen i dag fรฅr administratรถrerna hantera utanfรถr gruppen och sedan lรคgga in manuellt, och det har inte tagits ut nรฅgon fรถrtjรคnst pรฅ de transaktioner som gjorts.

- Vi som gruppรคgare driver trafik och engagemang och Facebook inser att vi har en viktig roll.

300 annonser om dagen

Men konkurrerar inte grupper som Lyxloppis med Facebooks egen secondhand-satsning Facebook Marketplace? Inte nรถdvรคndigtvis, menar Johan Engstrรถm. Han beskriver den senare som en "horisontell marknadsplats", dรคr det fรถr all del finns mycket varor att handla, men dรคr kvaliteten kan variera. I Lyxloppis-grupperna vet du dรคremot att du fรฅr vad Johan Engstrรถm beskriver som "bra grejer".

Fรถr de 300 annonser som kommer upp i Lyxloppis-communityt varje dag, har Johan Engstrรถm och hans kollegor nรคmligen gรฅtt igenom ungefรคr 400 och valt bort sรฅdant som inte hรฅller mรฅttet. Det kan till exempel vara att annonsรถren inte har lagt upp information om varans skick eller att varan i sig helt enkelt hรฅller fรถr lรฅg kvalitet. ร„ven pรฅ det omrรฅdet har Facebook fรถr รถvrigt lanserat verktyg som ska underlรคtta den manuella kontrollen av alla varor.

- Vi รคr ett curerat community dรคr man kan hitta mycket inspiration, medan Marketplace sรคljer mer pรฅ pris. Grupper รคr mer nischade och dรคrfรถr betydligt bรคttre om du sรถker efter en viss produkt, sรคger Johan Engstrรถm, och tillรคgger att han inte ser nรฅgra problem med att de privata grupperna och Marketplace agerar sida vid sida eftersom de fyller olika funktioner.

Handeln flyttar till sociala medier

Lyxloppis grupper har hittills frรคmst tilltalat kvinnor, som inom grupperna fรถr mode och vรคskor utgรถr cirka 90 procent av kunderna. Johan Engstrรถm uppskattar att de flesta รคr i รฅldern 35-40 รฅr.

Har ni planer pรฅ att utรถka med fler grupper?

- Det har vi definitivt. Vi tittar till exempel pรฅ att skapa en rikstรคckande grupp fรถr inredning. Men det har varit en resursfrรฅga. Vi behรถver hitta en modell fรถr att vรคxa, och det kommer vi att gรถra.

Pรฅ frรฅgan om vad framtiden kommer att fรถra med sig i form av fรถrsรคljning via grupper pรฅ sociala medier, tvekar inte Johan Engstrรถm. Han lyfter fram att detaljhandeln i allt hรถgre utstrรคckning sker i andra kanaler รคn pรฅ fรถretagens egna sajter, vilket fรถr med sigย att kunden kan kรถpa sin vara dรคr hon eller han fรถr tillfรคllet รคr. Ett exempel pรฅ det รคr att Instagram nyligen รถppnade fรถr fรถrsรคljning direkt i anvรคndarnas sociala flรถden.ย 

Lร„S ร„VEN:ย H&M fรถrst ut nรคr Instagram lanserar egen checkout

- Fรถretag kommer att sรคlja mer och mer i olika sociala grรคnssnitt och mycket av detaljhandeln kommer att flytta till sociala medier, avslutar Johan Engstrรถm.

Dela artikeln: