Problemet med sista milen i senaste Ehandelspodden

Varning för fantastiskt logistiknörderi i veckans avsnitt av Ehandelspodden, där man som alltid gräver djupt i e-handels värld.

Det är dags för ännu ett avsnitt av Ehandelspodden, podcasten som nördar ner sig i e-handel. Denna vecka får vi lära känna Johan Holgersson som är kommersiell chef på logistikföretaget Bring.

Johan började sin bana som cykelbud och har därmed en bra förståelse för hemleverans. Ett område han idag jobbar mycket med och det klassiska "last mile"-problemet. Hur man löser kundens behov den sista biten av leveransen.

Annons

Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)

Bring skall idag jobba mycket med hemleverans och använder just cykelbud och andra flexibla leveransformer för att möjliggöra mycket snabba leveranser i storstäderna. Men även om hemleveranser ökar så ökar även andra former av utlämning och kunderna vill gärna välja hur man får paketen, inte bli tvingade in ett fast paketflöde.

Bakluckeleveranser och drönare

I Ehandelspodden berättar Johan hur han ser framtiden utveckla sig. Han tror inte riktigt på de omskrivna e-handelsdrönarna men han gillar alla former av innovationer på logistikområdet. Leveranser till bakluckan på bilen är dock ett område han ser stor potential i.

I och med att näthandeln växer ökar möjligheterna för att lyckas med nya leveransformer och innovationstakten kan framöver ta ordentligt fart när detaljhandeln går ut på nätet.

Ni får alltså inte missa veckans avsnitt av Ehandelspodden som även avslöjar att Linas Matkasse inte använder kylbilar, hur apoteksvaror dyker upp med morgontidningen och utvecklingsländernas försprång inom e-handelslogistiken.

Annons