Prognos: Så många miljarder omsätter nätmaten i år

Väntas öka med 24 procent.

Den växer stadigt men det handlar fortfarande om väldigt små andelar av den totala handeln. Så brukar den svenska e-handeln med dagligvaror beskrivas.

Och 2018 blir inget undantag, åtminstone inte om man ska tro Svensk Digital Handels prognos för året. Enligt nya siffror från företaget, som smygpresenterades på D-Congress i förra veckan, kommer e-handeln med livsmedel och andra dagligvaror att omsätta 5,7 miljarder under 2018. Det innebär en ökning på 24 procent jämfört med året före, men nivån ligger totalt sett kvar på någon enstaka procent av den totala handeln med livsmedel.

Annons
Annons

1 av 8 ska testa i år

Svensk Digital Handel konstaterar dock också att var tredje konsument som redan handlar mat på nätet, planerar att göra detta i högre utsträckning i år jämfört med förra året. Samtidigt ska en av åtta personer som inte har handlat mat på nätet, ha sagt sig vara på gång med att testa att göra det under det här året.

LÄS ÄVEN: Prognosen föll samman men lösplocket ökade med 38%

Under 2017 omsatte e-handeln med dagligvaror 4,6 miljarder kronor, vilket motsvarar 1,6 procent av den totala försäljningen på området. De som handlar är i första hand personer som är mellan 26 och 35 år gamla och har barn. Genomsnittskonsumenten bor enligt SDH i ett storstadsområde och väljer att handla på nätet för att spara tid och förenkla sin vardag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!