Qliro flyttar fram positionerna – lanserar egen app

Ger bland annat kunden möjlighet att betala med ett klick.

Att ge kunden smidighet vid betalningar och ökad kontroll över sina köp. Det var ambitionen med betalföretaget Qliros första app i egen regi. Och efter många månaders internt utvecklingsarbete har den nya appen nu sett dagens ljus.

- Vi smög ut den på både AppStore och för Android förra veckan. Det är en viktig milstolpe i vårt arbete med att underlätta för konsumenterna, bekräftar Patrik Illerstig, VD för Qliro AB.

Annons

"Bra plattform för nya tjänster"

Qliros nya app ska bland annat ge kunderna en bättre översikt över sina köp och via pushnotiser påminna om betalningar så att de inte glöms bort. Dessutom har betalföretaget byggt in sin tjänst för smidiga betalningar, “Qliro Click”, som sedan tidigare funnits tillgänglig för användare på Qliro.com.

Enligt Patrik Illerstig har hela 40 procent av de kunder som haft möjlighet att ansluta sig till Qliro Click via Qliros Mina Sidor valt att koppla upp sig mot tjänsten.

- Sen är vår app även en bra plattform för att bygga nya bra tjänster på i framtiden, säger han.

Vad kan det vara för bra saker?

- Det får vi återkomma till längre fram, men det handlar egentligen om att förbättra de finansiella tjänster som finns tillgängliga för konsumenterna.

"Viktigt att bygga ett helhetserbjudande"

Patrik Illerstig berättar att Qliro i väntan på att bli ett kreditmarknadsbolag har tillbringat de två senaste åren med att “förbereda en massa spännande saker”. Nu har det blivit dags att låta konsumenterna ta del av de nyheter som har tagits fram.

- För oss är det viktigt att bygga ett helhetserbjudande och nu flyttar vi fram positionerna på kort tid.

Tusen nedladdningar på några dagar

Redan efter ett par dagar på marknaden hade Qliro-appen - som för närvarande finns tillgänglig på den svenska marknaden - laddats ner ett tusental gånger.

Annons

- När jag kollar på listan över gratis finansappar ligger den en bra bit upp, trots att vi inte har marknadsfört den. Så det är lite förvånande, faktiskt. Men vi har två miljoner kunder som handlar hos oss och vi ser att de vill ha ett sätt att hantera sina köp, säger Patrik Illerstig.

Är det helt nödvändigt att som betalföretag ha en app i dag?

- Vi tycker att det är jättenödvändigt att vara kundvänliga och då kan man inte bara se till sitt eget perspektiv. Tillräckligt många vill ha en app för att vi ska tycka att det är nödvändigt att lansera en.

LÄS ÄVEN: Qliros nya tillstånd öppnar dörren till hela Norden

Annons