Digitalisering: Qliro slår Klarna – Dustin bäst på e-handel

Qliro ska vara duktig på digital marknadsföring och "Digitala ledare i Sverige" sätter bolaget på förstaplatsen.

Konsultfirman BearingPoint har släppt en undersökning och lista vid namn "Digitala ledare i Sverige". 68 av de största bolagen i Sverige ska vara med i rankingen.

Studien ska visa på hur långt framme de olika företagen ligger inom digitaliseringen. Qliro Group rankas etta tillsammans med Telia och i ett pressmeddelande noterar man att "storsatsande bolag som Klarna hamnar långt ned" i listan.

Annons

Dustin toppar e-handeln

Undersökningen har även korat en vinnare i varje av de sex fokusområden man tittat på. Nätjätten Dustin tar hem förstaplatsen inom e-handelskategorin.

"Bäst betyg för digital marknadsföring fick Qliro med 8,5. Digital produktupplevelse toppades av Clas Ohlson (9,25). Bäst på e-handel var Dustin (8,75), bäst på digital kundservice var Telia (8,75) och starkast inom mobiltjänster var SAS (9,25). Inom sociala medier toppade SVT med betyget 9,75."

Exakta kriterier för listan delges inte. Vinnarna Telia och Qliro fick båda 8:or i betyg vilket ska klassas som "bra" enligt rapporten. Klarna fick 5,5. Topp 10 digitala ledare sägs vara följande:

1. Telia, (8)
1. Qliro Group, (8)
3. SAS, (7,75)
3. Tele 2, (7,75)
3. Ikea, (7,75)
3. Com Hem, (7,75)
7. Volvo Cars, (7,5)
7. E-on, (7,5)
9. Tre, (7,25)
9. H&M, (7,25)
9. SJ, (7,25)
9. Bonnier, (7,25)
9. Clas Ohlson, (7,25)
9. MTG, (7,25)
9. Telenor, (7,25)

Annons