Exklusivt: Qliro utmanar Klarna med egna checkouten Qliro One

Betalföretaget Qliro lanserar en helt ny e-handelskassa som bland annat kommer med nöjd kund-garanti.

Qliro Groups betalföretag Qliro AB har tagit fram en egen checkout som ska stödja ungefär 200 betalsätt. Kassan ska bland annat komma ihåg kunder så att betalningarna går smidigt och anslutna e-handlare får därmed en fördel då Qliro Groups butiker årligen hanterar ordrar från över 4 miljoner unika kunder.

Qliro har tagit hjälp av koncernens e-handelsföretag i arbetet med att ta fram den nya kassan, som har fått namnet Qliro One.

Annons

- Vi har e-handeln i blodet och tar förstås med oss det när vi lanserar vår egen checkout, säger Patrik Illerstig, VD för Qliro AB.

E-handlare kan bestämma fakturaavgift

Inför lanseringen, som ska äga rum "efter sommaren", finns förutom Qliro Groups egna butiker även andra aktörer med på tåget, och Qliro har redan i dag butiker som LYKO, Bangerhead och Hobbex som partners. Enligt Patrik Illerstig är planen att särskilt rikta in sig på stora e-handlare, eller e-handlare som vill bli stora.

- Vår kassa är byggd för att passa stora e-handlare med stora krav och har testats av beprövade e-handlare. Det blir en extra trygghet för andra handlare att en större aktör har sagt att det är bra. Dessutom har vi en stor kundbas, vilket gör köpupplevelsen lika enkel och smidig hos alla anslutna handlare. Det är saker som gör skillnad mellan oss och våra konkurrenter.

Qliro ska ha lagt ner mycket energi på att ta fram en tjänst som ska vara bra för både handlare och konsumenter, och Patrik Illerstig nämner bland annat smidiga returlösningar, att kunden får ett mail när en betalning har gjorts och att e-handlaren kan bestämma fakturaavgiften själv, som exempel på varför Qliro One är ett bra val.

- Vi har tittat på många småpunkter och faktiskt räknat till att vi infört 227 åtgärder för att öka konverteringen. Därför erbjuder vi en nöjd kund-garanti som innebär att om handlaren inte når en konverteringsökning så går det att säga upp tjänsten igen.

"En unik spelare"

Qliros egna kassa kommer även att låta e-handlaren sätta sin egen logga på fakturan. Överhuvudtaget kommer hela checkouten att smälta in bra på e-handlarens sajt, lovar Patrik Illerstig.

Varför har ni satsat på att göra så?

- Vi tycker att det är viktigare att handlarna syns än att vi syns. Så det är egentligen ingen satsning, utan det kom ganska självklart. Det är handlarnas show, helt enkelt.

Annons

Nyligen lanserade bland andra Marginalen Bank, Payson och Bambora egna e-handelskassor, men Patrik Illerstig är säker på att Qliro One har ett erbjudande som står sig i konkurrensen. Och att döma av tidigare uttalanden från till exempel Klarna finns det fler som tror att Qliro kan bli en tuff konkurrent.

- Vad de säger får stå för dem, men jag är övertygad om att våra kunskaper gör oss till en unik spelare och att det här kommer att leda till något bra. Vår checkout är precis som man vill att den ska vara, enkel men väldigt bra. Så jag tror att vi kommer att få mycket positiv respons, avslutar Patrik Illerstig.

Annons