Qliros Q1: ”CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen”

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Qliro Group rapporterar idag sina siffror för årets första kvartal. Omsättningen sjunker från cirka 716 miljoner, förra året, till 640 miljoner kronor i år. De områden koncernen satsar på ska dock alla visa tillväxt. Det är den egna försäljningen inom CDON som minskar.

- CDON Marketplace ökade externa handlares försäljning 36 procent medan nettoomsättningen minskade 31 procent i linje med omställningen, skriver Qliro Group.

Annons

LÄS ÄVEN: Qliro minskar sin omsättning - förbereder bolagen för utflytt

Rörelseresultatet gick från fjolårets cirka minus 59 miljoner till minus 33,5 miljoner kronor för årets första kvartal. Samtliga bolag (Nelly, CDON och Qliro) rapporteras ha levererat ett förbättrat resultat.

- Alla tre bolagen förbättrade sina rörelseresultat och stärkte sina marknadspositioner under kvartalet. Samtidigt pågår det strategiska arbetet med att etablera tre självständiga dotterbolag enligt plan, säger koncernchefen Marcus Lindqvist.

"Betydligt minskade personalkostnader"

Betalbolaget Qliro Financial Services ökade de totala rörelseintäkterna med 26 procent och Nelly ökade nettoomsättningen med 10 procent under perioden. Gällande CDON Marketplace så ska man "kraftigt ökat" försäljningen för externa handlare, det vill säga andra e-handlare som säljer på plattformen.

- Kommissionsintäkterna ökade med 32 procent vilket bidrog till att bruttoresultatet ökade med 11 procent till 44 miljoner kronor. Samtidigt minskade personalkostnaderna betydligt då bolaget drog nytta av sin IT-plattform och ökad automation. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar uppgick till -7 (-21) miljoner kronor i det säsongsmässigt svaga första kvartalet, kommenterar Marcus Lindqvist CDON Marketplace prestation.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!