RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

"Fortsatt ökad e-handel i ett blandat kvartal". Så inleder RNB Retail and Brands, som har ett brutet räkenskapsår, sin delårsrapport för det andra kvartalet. Företaget ökade under den aktuella perioden sin omsättning från 589 till 604 miljoner kronor, och e-handeln pekas ut som en bidragande faktor till tillväxten.

- Trenden fortsatte även i det andra kvartalet med en bättre försäljningsutveckling än den övriga kläd- och modehandeln i RNB:s alla länder. Tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent i kvartalet, skriver RNB i sin rapport.

Annons

Under det andra kvartalet uppges koncernens e-handel ha stått för tio procent av omsättningen.

- Under det senaste året har e-handeln ökat med nära 60 procent och uppgick till 9 procent av koncernens totala försäljning, kommenterar vd:n Magnus Håkansson i delårsrapporten.

20 procent e-handel hos Polarn O. Pyret

Hur stor del e-handeln står för varierar mellan koncernens olika företag, precis som hur det går för bolagen i sin helhet. I den aktuella rapporten uppges Brothers ha haft "operativa utmaningar", medan Polarn O. Pyret lyfts fram som ett bolag med starka framgångar. Hos det sistnämnda konceptet står e-handeln i dagsläget för 20 procent av försäljningen.

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyret och Brothers till nytt e-handelslager

På resultatsidan gick det dock sämre för RNB under det andra kvartalet. Rörelseresultatet, som under samma månader förra året låg på 4 miljoner kronor, nådde denna gång endast upp till minus 28 miljoner.

I Retail and Brands koncern ingår Polarn O. Pyret, Brothers, Department & Stores och Man of a kind.

Annons