Räckesbutiken nära 40 miljoner – satsar på PR-trick

Lanserar ny produkt som inte väntas sälja.

Efter framgångarna de senaste åren har Räckesbutiken bestämt att 2017 ska ägnas åt produktutveckling. Ännu en person ska rekryteras för att jobba med saken, så att företaget får två produktutvecklare.

“Vill springa snabbare”

Andreas Wedberg, delägare i Räckesbutiken, beskriver det som att företaget “vill springa snabbare”. Men faktum är att språngmarschen redan har börjat. Strax efter årsskiftet lanserades företagets nya koncept: Färgade glasräcken.

Annons

- Vi släppte nyligen en produkt som heter Alu Color. Det är egentligen vårt vanliga aluminiumräcke som vi haft som standard väldigt länge, men vi har adderat att du kan få lackat stolparna i vilken färg du vill och att du kan få glaset i en annan färg. Så om du vill så kan du få ett helt lila räcke, till exempel. Det kan ha ljuslila stolpar och så har du mörklila glas. Det blir en produkt som kan användas lite mer som en inredningsdetalj, berättar Andreas Wedberg när Ehandel.se besöker företaget på deras hemmaplan i Ängelholm.

Andreas Wedberg framför ett av de klassiska räckena

Han jämför med shoppingcentret Emporia i Malmö, där olikfärgade glasräcken har fått gestalta centrets olika “torg”.

- Ungefär samma produkt skulle du nu egentligen kunna skapa och få hemlevererad via vår webbsida, konstaterar han.

Det finns egentligen bara ett problem.

“Ska banka på PR-maskineriet”

Tror ni att ni kommer sälja mycket av det färgade glaset?

- Nej, haha.

Nähä? Ni tror inte att folk vill ha lila glas?

Annons

- Njä, även om våra produkter som helhet är nischprodukter, så är det här en nish i nischen om man säger så. Vi ser det lite grann som en PR-grej också, så vi ska försöka banka lite på PR-maskineriet här också. Det kan bli ganska häftiga grejer. Även om du inte vill ha det hemma så skulle du kunna få effekt i företagsmiljöer och sådär.

Men ni tror inte att det blir någon storsäljare?

- Nej, egentligen inte.

De färgade glasräckena är således något av en chansning. Men inte vare sig den första eller sista.


Företaget har sitt säte i skånska Ängelholm och all personal rekryteras lokalt. 

Expanderar till Polen och Frankrike

Om några månader kommer Räckesbutiken att expandera sin utlandsverksamhet. Efter att ha intagit Sverige, Norge, Danmark, Finland Tyskland och Österrike hoppas företaget på att inom några månader kunna starta även i Frankrike. Därefter står Polen näst på tur.

Varför just Frankrike och Polen? En chansning.

- Ja, vi har analyserat Europa och det ser ju lite olika ut. Vi har inte jättetydliga signaler att gå på, just eftersom vi är så nischade. Så vi får liksom gissa lite grann och titta på det vi kan se, som adwords-frekvens, statistiksökningar på vissa ord och så. Man får samla ihop lite data och sen så får man gissa utifrån det, säger Andreas Wedberg.

Och språket är en avgörande faktor. I vissa länder kallar man inte Räckesbutikens produkter för glasräcken, utan säger exempelvis rostfria räcken istället.

- Liksom polska, jag kan inte polska. Man får köra Google translate och så får man hitta ord som kan vara inom vår bransch. Och så får man göra nån form av analys av det. Så det är en gissning och en chansning när vi sätter upp en marknad. Funkar nånting så gör det ju det. Och funkar det inte så gör det inte det. Det är skitsvårt att veta.

Under 2016 missade Räckesbutiken omsättningsmålet på 40 miljoner med en hårsmån

 


Under rekordåret 2015 ökade företaget omsättningen med nästan 70 procent.

 

Andreas Wedberg tror att företaget har potential att växa till minst det tredubbla jämfört med idag

 


Räckesbutiken planerar på sikt att ta fram fler produkter - men exakt vilka kan de inte säga i nuläget

LÄS MER:
Räckesbutiken tar klivet in i Österrike
Räckesbutiken är med kunden tills sista skruven är på plats
Räckesbutiken trappar upp - Finland nästa steg

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!