Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

Snabba leveransers vara eller icke vara är en het potatis, och allt fler rustar för att kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag. Samtidigt kommer rapporter om att det inte är något som kunden efterfrågar. Men nu visar Amazon upp siffror som säger motsatsen.

Det snackas en hel del om snabba leveranser just nu, och särskilt om leverans samma dag. Nätjättar som eBay, Amazon, Google, Walmart och en handfull andra aktörer jobbar just nu med att få till en bra lösning.

Samtidigt kommer rapporter om att det för tillfället inte är något som nätkunderna efterfrågar, åtminstone inte medvetet. Enligt en rapport från Boston Consulting Group var det bara nio procent som hade snabba leveranser högst på listan när det gällde att höja köpupplevelsen.

Annons

Saker som fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet och bättre bilder, ja nästan allt värderades högre än blixtsnabba leveranser. Men nu kommer en annan rapport, från Amazon som säger motsatsen.

Färre övergivna kundvagnar

Enligt Amazons egna undersökningar fann man att erbjudandet om leverans samma dag resulterade i färre övergivna kundvagnar. Det visade sig att en knapp på produktsidan som lovade en så pass snabb leveranstid ökade konverteringen med 20 till 25 procent.

Intressant är också att de som sett ikonen och sedan slutfört sitt köp oftast inte valde att få det levererat samma dag, utan dagen efter. Det som lockar kunden verkar helt enkelt vara löftet om att paketet dyker upp i tid. Kanske resonerar de som så att om e-handlaren kan lova att beställningen kommer redan i dag, så lär den nog vara i tid morgon också.

Källa: Logistics Viewpoints

Annons