Rasar mot PostNords höjda julpriser: ”Vi är starkt kritiska”

Svensk Digital Handel sätter ner foten.

I går kunde Ehandel.se avslöja att PostNord planerar att höja priserna på flera av sina e-handelstjänster från och med mitten av november och fram till årsskiftet. Anledningen var att trycket från e-handeln väntas öka i samband med Black Friday och julhandeln.

Det så kallade "kapacitetstillägget" innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen

Draget uppskattades inte av branschorganisationen Svensk Digital Handel, som i dag meddelar att den är starkt kritisk till PostNords höjda julpriser.

"Sker utan dialog"

Bland annat anser organisationen att beslutet - som skickats ut till ett antal e-handelskunder - brister i både framförhållning och dialog.

- Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Redan förra året ökade antalet e-handelsbeställningar markant inför julen, och enligt Svensk Digital Handel uppstod förseningar i PostNords e-handelsleveranser redan då.

– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande för dem. Förra årets kraftiga volymökning och bristande leveranskvalitet är ju välkända sedan länge. De har ju också omfattande statistisk om hur julhandeln på nätet utvecklats de senaste tio åren. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Per Ljungberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!