Responsiv satsning gav rejäl ökning av mobila kunder

Efter att Lyckasmedmat.se uppdaterat sin webbshop med bland annat responsiv design har konvertering ökat så pass att man måste dubbelkolla siffrorna.

2006 grundade Peder Näslund från Luleå Lyckasmedmat.se, en nätbutik med fokus på köksprodukter. Som han själv beskriver det har det varit en mycket intressant och lärorik resa sedan starten, och att välja plattform är för många ett huvudbry, så även för Peder.

Till slut föll valet på osCommerce, en plattform som till en början fungerade bra men allt eftersom butiken växte, ökade även behoven. Något som innebar att man till slut valde att titta på nya alternativ.

Annons

– Möjligheterna blev mindre och mindre med tanke på att osCommerce var en plattform där utvecklingen avstannade och jag började uppleva att vi byggde in oss i ett hörn, säger Peder Näslund.

Smarta enheter och funktioner

Tidigt 2012 togs beslutet om att migrera till PrestaShop, samtidigt passade man på att bygga upp en ny grafisk profil. Nu, fyra år senare, är det återigen dags för en omfattande uppgradering av hela butiken.

Förutom en ny design har man fokuserat på smarta enheter och funktioner, som till exempel order- och kundhantering.

– Vår primära satsning i denna enorma uppgradering var att mobilanpassa vår layout. Vi ser en stor ökning av trafik från mobila enheter och måste därför anpassa oss genom att öppna upp för möjligheter även via dessa vägar.

En annan mycket viktig detalj i projektet har varit att optimera hanteringstiden för att behandla beställningar.

– Med ny teknik kan vi hantera obegränsat antal beställningar med ett klick och få ut fraktsedlar och plocklistor, samtidigt som systemet sköter resten ut mot kunderna automatiskt, säger Peder Näslund.

Ökat konverteringen med 25 procent

Men med stora och omfattande projekt av den här storleken kommer även svårigheter. Precis som 2012 har man därför valt att använda sig av en samarbetspartner.

– När man arbetar med Open Source-system är möjligheterna enorma, detta medför även att man behöver ha koll på de mest väsentliga skräddarsydda funktioner man har. Det har därför varit en stor trygghet för oss att ha Prestaworks som stöd, säger Peder Näslund.

Annons

Klart är i alla fall att responsiv design varit rätt väg att gå. Konverteringen på mobila enheter har ökat så pass att man just nu håller på att felsöka sina gamla rapporter

– Stämmer siffrorna har vi åttadubblat vår konvertering på dessa enheter. Totalt har vi ökat konverteringen med cirka 25 procent. Fast det är för få ordrar, cirka 1000 stycken, och för kort tid att säga säkert, säger Peder Näslund.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!