Retro-skidkläder gör succé – omsatte 300 000 på en månad

Sålde lägenheten och tömde bankkontot för att starta sin onlinebutik.

Linnea Tveraaen är den 22-åriga grundaren av nätbutiken Snowroller som säljer skiddräkter inspirerade av 70/80-talet i Norge. Idag har hon drivit onlineföretaget på egen hand i ett och ett halvt år, men för att kunna satsa på sin idé var hon tvungen att sälja sin lägenhet och tömma sitt bankkonto helt. I höstas lanserade hon sin andra kollektion, vilket ledde till att försäljningen kom upp i 300 000 kronor under bara en månad. 

"Gick väldigt fort"

Allt började när hon och hennes vänner skulle åka på en skidresa till Trysil i Norge. De var sugna på att sticka ut i skidbacken och letade efter lite annorlunda outfits. Då de inte fann något som föll dem i smaken fick Linnea idén om att göra något eget.

Annons
Annons

- När vi var i Trysil såg vi att någon hade på sig gamla skiddräkter och när jag kom hem började jag tänka på att jag kanske skulle kunna göra några skiddräkter själv. Sedan gick allt väldigt fort. Idén kom under påsken och lanseringen i november 2017, då hade jag redan fått 600 skiddräkter sålda, säger Linnea Tveraaen, som är grundare och chef för Snowroller, till vår norska systersajt eHandel.com.

Ville inte slösa bort pengar

När hon behövde marknadsföra sina produkter använde hon sig av sina vänner som fick ställa upp som modeller till fotograferingar. Det gjorde att hon kunde spara in lite pengar i början.

- Under de första fotograferingarna fick mina tjejkompisar ställa upp. Min tanke var att inte slösa bort pengar i början och jag visste att jag hade många bra människor runt mig, som självklart kunde användas, säger Linnea Tveraaen.

Efterfrågan på skiddräkterna har varit bra, och hon har bland annat samarbetat med flera influencers för att marknadsföra dem ännu mer.

- Det har varit en stor efterfrågan. I Trysil i år såg jag även att många hade på sig dräkterna, så det är väldigt kul att se att det händer något, berättar Linnea.

Vill sälja internationellt

I år planerar hon att tillsätta sin vän som marknadschef, och att konvertera företaget till ett aktiebolag för att kunna växa utanför Norges gränser. I december 2018 fick hon även möjligheten att visa upp sina produkter i en popup-butik för skidkläder centrala London.

- Fram till den 1 december har vi endast haft öppet för norska kunder, men från och med detta datum har vi fått en global checkout via Klarna som möjliggör för kunder från hela världen att beställa. Nästa år kommer vi att expandera till huvudsakligen Skandinavien, USA och runt Alperna i Centraleuropa.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!