Rivalerna slår sig ihop i kampen om jättemarknaden

Vill se valuta för sina miljardinvesteringar.

Både Amazon och Walmart har arbetat hårt med att etablera sig på den indiska marknaden. I en kamp mot klockan och varandra har de båda e-handelsföretagen investerat många miljarder för att få en så stor del av e-handelskakan på den indiska jättemarknaden som möjligt.

Bland annat var båda aktörerna redo att investera miljardbelopp i den indiska e-handelssajten Flipkart, även om det till sist blev Walmart som kom med det vinnande budet.

Annons

LÄS ÄVEN: Walmart betalar 130 miljarder för 75 procent av Flipkart

Vill se likvärdig behandling

Men just när det alltså började bli dags för de amerikanska e-handelsgiganterna att skörda frukten av sina investeringar i Indien, bestämde sig landet för att införa nya e-handelsregler. Och nu står de forna rivalerna plötsligt på samma sida i sin kamp för att få Indien att tänka om, eller åtminstone att skjuta på sitt beslut. Det rapporterar Internet Retailer och flera andra internationella medier.

Indiska myndigheter vill bland annat att onlinemarknadsplatser ska tvingas behandla alla sina säljare likadant. Det skulle alltså bli förbjudet för utländska sajter att i första hand marknadsföra sina egna eller vissa av sina säljares produkter, eller att ha kampanjer som endast omfattar dessa.

Äger sina leverantörer

Enligt IR får både Amazon och Flipart delar av sina sortiment från leverantörer de själva äger, vilket förstås underlättar när man vill hålla låga priser mot konsumenterna. Men det upplägget är det alltså slut med om de nya reglerna går igenom.

Anledningen till förändringen är att indiska myndigheter anser att Flipkart och Amazon står för en så pass stor del av den indiska detaljhandeln, att ett regelskifte helt enkelt är nödvändigt av konkurrensskäl. Enligt uppgift ska e-handlarnas gemensamma ambition vara att åtminstone få införandet av reglerna framflyttat till den 1 februari i år.

Annons