Robotlager allt vanligare – Boozt satsar på 130 robotar

Modejätten Boozt gör som Lekmer och Babyshop och satsar nu på robotar istället för människor till plocket.

Inte långt efter att Babyshop valt att storinvestera i robotlager så väljer nu en modejätte att gå på samma logistiklösning.

Robotlager blir allt vanligare i Sverige och den norska nätjätten Komplett har använt robotar för att plocka varor sedan 2007. Vi har faktiskt varit i Sandefjord i Norge för att titta närmare på hur 75 robotar plockar varor bland 72 500 backar.

Annons
Annons

AutoStore vinner kunder

Systemet som Komplett använder heter AutoStore och är av samma modell som Babyshop nyligen började införa. Lekmer var även tidiga i Sverige med ett robotlager som dock flyttar hyllor istället för backar.

Modejätten Boozt meddelar idag att även de kommer att välja en AutoStore-lösning till sitt nya lager som vi besökt under uppbyggnaden i Ängelholm. Boozts variant av AutoStore kommer att använda hela 130 robotar som ska plocka varor bland 130 000 backar på det nya centrallagret i Ängelholm.

100 procent effektivisering av plock

Det automatiserade lagret ska levereras av företaget Element Logic och sägs vara en central del av den nya verksamheten.

Installationen sägs vara den största i Skandinavien och ska kunna sköta 90 procent av Boozts varuflöde.

- AutoStore kommer att ge oss möjlighet att komprimera nuvarande lageryta ner till en tredjedel av den plats det kräver idag. Samtidigt förväntar vi oss en mer än 100 procent effektivisering av plock- och packprocessen vid implementeringen av dessa 130 robotar, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt.

Boozt ska varje månad skicka ut 400 000 produkter till sina kunder och räknar med att det antalet kommer att öka drastiskt, vilket är anledningen till den nya investeringen.

Boozt har avböjt att kommentera kostnaden för det nya robotlagret.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!